ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، نگاشتۀ محمد علی کریم‎ زاده تبریزی

کتاب احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، در سه جلد، نگارش محمدعلی کریم‎زاده تبریزی است که به ترتیب در سال‎های 1363، 1369 و 1370 منتشر شده است...  
  نویسنده در این مجموعه، با بررسی متن‎های تاریخی و آثار هنری در دسترس، نام‎های نگارگران، زرنگاران، تشعیرکاران و ... را به ترتیب حروف الفبا گرد آورده و شرحی دربارۀ آنها نگاشته است. ارائۀ زندگی‎نامه و شرحی از آثار هنرمندان نگارگر در قالب فرهنگ‎نویسی، امکان جستجوی سریع را فراهم می‎آورد. همچنین نویسنده دربارۀ افرادی که نام‎ها یا القاب همانند دارند، در مدخل‎های مربوط به آنان، توضیح روشنی آورده است تا از هرگونه اشتباه و سردرگمی خواننده جلوگیری شود.
جلد نخست از «آباقاآن میرزا» تا (الف) تا «غیاثی مُذَهِّب» (غ) را در بر می‎گیرد؛

جلد دوم با «فاتح چند» (ف) آغاز شده است و تا «محمد علی‎بن محرم یزدی» (م) ادامه می‎یابد؛

جلد سوم دربردارندۀ شرح حالِ «محمد‎علی مهاجر» (م) تا «یوسف‎بن یعقوب» (ی) است و در بخش پایانه، برخی اسامی که در جلدهای پیشین از قلم افتاده، به‎گونه‎ای الفبایی افزوده شده است.
روی هم رفته، 1491 هنرمند در این مجموعه معرفی می‎شود. همچنین در پایان هر جلد، تصویرهایی را از آثار برخی هنرمندان می‎بینیم. در پایان جلد سوم، به پاره‎ای داده‎های مفید مانند سجع ویژه برخی هنرمندان (به جای رقم نام)، معرفی مرقعات، اسامی پادشاهان ایران و هند و عثمانی و دورۀ فرمانروایی آنان اشاره شده است.
این کتاب را انتشارات مستوفی (لندن) به زبان فارسی منتشر کرده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد