نگاهی کوتاه بر سیر دگرگونیهای نقاشی
ژاپن، بهروشنی نشان میدهد با تمام تفاوتهای آشکار و دگرگونیهای سبکی و دورهای پدیدآمده در این آثار، نقاشان ژاپنی، به شدت وامدار طبیعت این سرزمین بوده و الهام از آن را پایهایترین اصل هنرشان دانستهاند؛ طبیعتی که گاه اسرارآمیز و رازآلود، گاه
روشن و بیابهام، گاه با کمترین بیان رنگی و گاه با رنگهای گوناگون بر
صفحه نقش میبندد. اینکه چرا نقاش ژاپنی مانند دیگر هنرمندان شرق دور (چین و
کره)، چنان پایبند نمایش طبیعت است، از هدف این نوشتار کوتاه بیرون است.
تنها میتوان گفت بررسیای هرچند مختصر در باورهای این مردمان، به سوالاتی
از این دست، پاسخ میگوید.
نقاش ژاپنی، گاهِ نمایش طبیعت،
مانند نقاشان دیگر کشورها، آنچه بر صفحه مینشاند، گیاهان بومی سرزمیناش
است. با این تفاوت که او این گیاهان را نه از سر ذوق خویش، بلکه در پی
مفاهیمی نمادین برمیگزیند. در ادامه دربارۀ مفاهیم برخی گیاهان فراگیر در نقاشی ژاپن (سرو، کاج، خیزران، شکوفۀ آلو، شکوۀ گیلاس، داوودی، گل صدتومانی و زنبق) سخن خواهیم گفت.
1.
سرو: این گیاه، نمادی از طول عمر، دوستی و پایداری، بهویژه در روزگار
سختی و سیهروزی است. مانند دیگر درختان همیشه بهار، نماد جاودانگی و زندگی
پس از مرگ است. ازاینرو، کنار بسیاری از گورهای قدیمی و باستانی در
کشورهای چین، ژاپن، هندوستان و ... کاشته میشد (هال 1380: 293). چوب این
گیاه در آیین شینتو کاربرد بسیار دارد. کاهنان این آیین باور دارند آتش
آیینی و مقدس را میبایست از ساییدن دو قطعه چوب هینوکی (یکی از گونههای
سرو) برافروخت. در ساخت معبد ایزه، از مهمترین معابد شینتو، از چوب سرو
بسیار استفاده شده است؛ زیرا اندیشمندان آیین شینتو، باور دارند این چوب
پاک، مطهر و فسادناپذیر است (شوالیه و گربران، 1388: 580). گرچه نقاشان
ژاپنی این گیاه را بسیار در نقاشیهای خود بازآفرینی کردهاند، فراگیری آن
در آثار سدۀ پانزدهم میلادی، بیش از دیگر سدههاست.
2. کاج:
همانند سرو در آیین شینتو، پرمعناست و ازاینرو، در ساخت معابد این آیین و
اسباب درون معابد پرکاربرد است. کاج، از یک سو، نشان سعادت و نیکبختی و از
سوی دیگر، مظهر انتظار است. همچنین مردم ژاپن، این درخت را نمادی برای
مقاومت و استواری در زندگی پرمبارزه میدانند؛ مظهر انسانهایی متفکر که
فکرشان را از هجوم بدیها و شرارت دور نگه میدارند. ژاپنیها در جشن سال
نو، دو کاج را برابر خانههایشان میگذارند تا خدایان کامی (یکی از خدایان
شادی در ژاپن) در آنها منزل کنند (شوالیه و گربران، 1385: 501ـ503).
کاج و سر بومی ژاپن
نمونههایی از بازنمایی کاج و سرو در نقاشی ژاپن
3.
نی یا خیزران: در داستانهای بودایی از این گیاه بسیار نام بردهاند.
بهودیدهارما، راهب بودایی از رود یانگتسه با قایقی نئین گذر کرد (هال،
1380: 309). نی، نماد تردی، شکنندگی و همزمان، انعطاف انسانهاست.
نمادپردازی این گیاه در شرق دور به دو صورت نمود مییابد:
در
اساطیر شینتو، رویش نی، نتیجۀ آبهای نخستین و نشانۀ پیدایش و همتراز با
نیلوفر آبی است. گفته میشود ژاپن اساطیری، یک نیستان بوده است.
در
تفسیر دوم، نی، قدرت تزکیه و حمایت دارد. ایزاناگی و ایزانامی که دو زوج
خالق اساطیر ژاپناند، در بازگشت از عالم ارواح با نی، خود را تطهیر کردند.
ازاینرو با ریسمانی از نی بوریاست که فرشتگان بر ارواح خبیث چیره
میشوند. در برخی مراسم شینتو، افراد با گذر از حلقهای نئین خود را مطهر
میکنند (شوالیه و گربران، 1387: 487ـ488).
راست: نی در نقاشی ژاپنی؛ چپ: خیزرانی که در این کشور میروید.
خیزران در نقاشی ژاپنی
4.
شکوفۀ آلو: چون این گیاه، در هنگام بیبرگی به شکوفه مینشیند (در انتهای
زمستان، پیش از سبز شدن برگچههای تازه، نخست شکوفهها پدیدار میشود)،
نمادی از زیبایی زمستان است؛ گویی درخت بیبرگ زمستان زده، عروسوار توری
رنگین از شکوفه بر سر دارد. این نگاه از اصول دانش زیستشناسی که گیاهان
زمستانی را خفته میداند، فاصله میگیرد. در این نظر، گیاه، گرچه برگی
ندارد، به مهر زمستان، سرزنده و شاداب است. همچنین این گیاه، نماد
درستکاری کنفسیوس است. چنانچه با شکوفۀ هلو یا بلدرچین همراه باشد، به
مفهوم آرزوی شادی است. این گیاه، نمادی برای کیتانو تنجین، حامی شعرا و
هنرمندان ژاپن است و حتی در برخی ادوار پیشین، جنبهای خدایی یافت و پرستش
شد. برای همین است که حیاط بسیاری از پرستشگاههای کیتان تنجین، دارای
درختان تناور آلوست (هال، 1380: 276).
شکوفۀ آلو به همراه درختان همیشه سبز (مانند کاج یا سرو) و خیزران، سهگانهای مقدس و نمادی از برکت و طول عمر است.
شکوفۀ آلو، باغ ژاپنی
بازنمایی شکوفۀ آلو در نقاشی ژاپنی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتابنامه:
ـ شوالیه، ژان و آلن گربران (1385)، فرهنگ نمادها، ج 4، برگردان سودابه فضائلی، تهران، جیحون.
ـ ــــــــــــــــــــــ (1387)، فرهنگ نمادها، ج 5، برگردان سودابه فضائلی، تهران، جیحون.
ـ ـــــــــــــــــــــ (1388)، فرهنگ نمادها، ج 3، برگردان سودابیه فضائلی، تهران، جیحون.
ـ هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، برگردان رقیه بهزادی، تهران، فرهنگ معاصر.
برای بررسی آثار بیشتر نگاه کنید به:
ـ استنلی بیکر، جوان (1384)، هنر ژاپن، برگردان نسترن پاشایی، تهران، فرهنگستان هنر.