مقالۀ «پیدایی خط افق در نقاشی با نگاه به سفالنگارههای سلجوقی تا نسخهنگارههای ایلخانی» در نشریۀ هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی دانشگاه تهران منتشر شد.
نویسنده: مریم کشمیری (استادیار گروه نقاشی دانشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا)
نشریۀ هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، دورۀ ۲۸، مقالۀ ۲، صفحات ۹۸ تا ۱۰۹
تصویر ۶ مقاله) نقش خط افق در استقرار ترازهای بصری و بازنمایی ژرفا
چکیدۀ فارسی
خط افق به ویژه در طبیعت نمایی، همچون شیرازه ای آسمان را به زمین میپیوندد و هرآنچه را در این فضاست، به شیوهای منطقی، جایگیر می سازد. گرچه امروز، بازنمایی خط افق در نقاشی آسان مینماید؛ بررسی نسخه نگاره های پیشاتیموری، تکاپوهای هنرمندان را در رسیدن به چهارچوبی برای بازنمایی روشمندِ عناصر بصری، بدون سردرگمی در فضای آسمانـزمین بازمینماید. پژوهش کنونی با کنکاش در آثار سده های 5ـ8هـ میکوشد روند پیدایی و چهارچوب های ترسیمی خط افق، نیز جنبه هایی از کارآمدی آن را در نقاشی ایرانی آشکار سازد. بازخوانی نگاره های ایرانی برپایۀ چهارچوب های منطقی و فهمپذیر هندسی، چگونگی صورت یابی و معناپذیری آنها را دستیافتنی میسازد و این هنر را از پدیدهای دیگرجهانی به سپهر ادراکی بینندۀ امروز میآورد. پژوهش نشان میدهد در نخستین آثار، مرزبندی فضای آسمان و زمین صورت نمی گرفته و فضای تصویر، معلق بوده است. سپس، هنرمندان کوشیده اند این فضا را با ترسیم مرز آسمان(خط آسمان) و گاه مشخص نمودن حدود آبگیرها (ترازهای آبگیر) به سامان آورند. بهرهگیری از کادرهای پایین نقاشی در جایگاه تراز (کادرـترازها) و سپس پرداخت پهنۀ زمین (خط زمین) گام های بعدی ایشان بود؛ تا سرانجام در نسخههای ایلخانی، خط افق پدیدار شد و سامان یابی و گسترش ژرفناکی نقاشی ایرانی را ممکن ساخت. پژوهش به شیوۀ توصیفیـ تحلیلی و با جستجویِ افزونبر ۳۰ نمونۀ سفالینه و ۳۰۰ نسخه نگاره از ۴۰ نسخه برجستۀ سده های یادشده، پیش میرود.
واژگان کلیدی
نقاشی ایرانی، سفالنگارههای سلجوقی، مکتب بغداد، نقاشی ایلخانی، خط افق، فضای تصویر
مقاله را در وبسایت نشریه از اینجا ببینید.
اصل مقاله را از اینجا دریافت کنید.
پیوسته با مقالۀ حاضر به این پژوهش نیز بنگرید (اینجا).
The Appearance of the Horizon Line in Persian Painting Based on the Illustrations on both Ceramics and Manuscripts from Seljuk to Ilkhanid Period
Abstract
The horizon line is the most important element in landscape paintings
and demarcates the sky and the ground. The horizon line organizes all
the visual items in, both the sky and the ground sections in the
picture, logically. Although drawing the horizon line is a common method
in painting nowadays, analyzing pre-Timurid illustrated Persian or
Arabic manuscripts revels that the artists did not know about the
efficiency of the line at the beginning in 11th century.
Therefore, in these paintings, both on the ceramics and in the Persian
or Arabic illustrated manuscripts, the visual elements are observed
suspended and weightless. Up until late 14th century when
Ilkhanid School emerged in Tabriz, Persian painters used to test various
drawing styles to find and regulate a specific method that enabled them
to arrange the visual elements in the areas of sky and ground and
eliminate the suspension and weightlessness in the space of their
paintings. They invented several methods that particularly have survived
in the illustrated Arabic and Persian manuscripts. These illustrated
manuscripts enable us to discuss the innovative methods of Persian
painters. Including the sky line, the basin level, the frame-level and
the ground line are the most frequent methods used in these manuscripts.
Finally, in the 14th-century-Tabrizid manuscripts, the
horizon line appeared. Achieving this appearance, the Persian picture
space both in the ground and sky expanded logically; as a result, the
visual elements in these spaces started to seem more grounded and as if
possessing weight; diverse visual levels were arranged on the ground and
the vertical perspective emerged.
This article focuses on the details of those primitive methods
mentioned above, which led to the appearance of the horizon line and the
results of this. The article analyzes more than 30 illustrated ceramics
and 300 paintings in 40 remarkable manuscripts from the 11th to the 14th
centuries and concludes that: In the sky-line method, a blue curved
part was used in the highest section of the painting as the sky. In some
paintings, a line near the picture frame in the lowest section of the
painting made the second part represent the ground. Between two parts,
the largest segment of the painting used to get located where in all the
visual elements look undecided and pending. In the basin-level method,
the most important part of the painting is a basin that is represented
by a blue surface decorated by plants and rubbles. Other visual elements
are arranged around the basin. In the frame-level method, the lowest
part of the frame picture, as the ground level, carries the visual
elements. In this method, the biggest part of the painting forms an
unaffected background. Because of this background, the represented space
does not have any perspective. The ground-line is the most practical
method. In this, the narrow surface, almost colored dark green, a little
above the bottom line of the frame picture plays the role of the ground
and caries all the visual elements.
Key Words
Persian Paintings; Seljuk Ceramics; Baghdad School; Ilkhanid School; The Horizon Line; The Picture Space