ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

به بهانۀ درگذشت استاد اکبر تجویدی؛ آشنایی با خاندان تجویدی

۲۰ خرداد ۱۳۹۶ خورشیدی، استاد اکبر تجویدی، پژوهشگر و هنرمند بنام کشور در پاریس درگذشت. به بهانۀ سفر او، خاندان هنرپرور تجویدی را بازمی‎شناسیم.


ادامه مطلب ...

احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، نگاشتۀ محمد علی کریم‎ زاده تبریزی

کتاب احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، در سه جلد، نگارش محمدعلی کریم‎زاده تبریزی است که به ترتیب در سال‎های 1363، 1369 و 1370 منتشر شده است...  
ادامه مطلب ...

استاد یاری مُذَهِّب (زرنگار) که بود؟

بسیاری از ما کمال‎الدین بهزاد را می‎شناسیم و نسخه‎‎نگاره‎هایش را بارها دیده‎ایم. دربارۀ هنرنمایی‎های او و نسخه‎هایی که آراسته به قلم خیال‎انگیزش است، بسیار خوانده‎ایم. گاه حتی تصاویری از آنها را در کتاب‎ها و صفحات آنلاین موزه‎های سراسر جهان دیده‎ایم. اما هیچگاه از خود پرسیده‎ایم، زرنگاری که هم‎پایۀ بهزاد، نسخه‎هایی چنین ممتاز را به ختایی‎ها و اسلیمی‎ها آراسته است، کیست؟  

ادامه مطلب ...

رونمایی از ملوک بنی‎ساسان (شهریاران ساسانی) در کتاب حمزه اصفهانی

در سده‎های نخست اسلامی، کتاب‎های گوناگونی به زبان پهلوی در دسترس بود که برخی همچنان رونویسی یا به امر خلفا، به عربی برگردانده می‎شد. این کتاب‎ها به موضوعاتی مانند تاریخ شهریاران ایرانی، مضامین ادبی و تعلیمی در ایران باستان، اندرزها و پندهای بزرگان، دانش و رویدادهای دوره‎های پیشین می‎پرداخت. بسیاری از این آثار، امروزه از میان رفته است و ما تنها از میان نوشته‎های پیشینیان، اندکی دربارۀ آن‎ها می‎دانیم. کتاب صور ملوک بنی‎ساسان یکی از این آثار است ....  ادامه مطلب ...

از 10153 اثر ایرانی می‎توان در سایت موزۀ متروپولیتن نیویورک بازدید کرد


چنانچه در سایت موزۀ متروپولیتن نیویورک، کلمۀ Iran  را جستجو کنید، 10153 اثر از دوره‎های پیشاتاریخی، باستانی و اسلامی خواهید یافت. هر اثر با شرحی کامل و حتی امکان دانلود تصویری با کیفیت بالا ارائه شده است.  

ادامه مطلب ...

مقایسۀ تجلی الهه زولو و خدای پدر در دیوارنگاره دوربان با تکیه بر نظریه فضای سوم هومی‎بابا

مریم کشمیری (نویسندۀ مسئول)؛ دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، سال ششم، شمارۀ دوازدهم، پاییز و زمستان 1395، صفحات 57 تا 70.

دیوارنگارۀ دوربان؛ آفریقای جنوبی؛ تصویری امروزی از الهه قوم زولو


الهه قوم زولو در هیأت باستانی و پیشااستعماری خود
آیا استعمار توانست خدایی اروپایی را جایگزین الهگان و خدایان بومی آفریقای جنوبی کند؟ الهه‎ای که امروز بر یکی از دیوارهای دوربان، مردم شهر را مهربانانه می‎نگرد، چه نسبتی با خدای پدر و الهگان بومی آفریقا دارد؟ جریان‎های اجتماعی متأثر از این دیوارنگاره چه تأثیری در زندگی زنان دوربان داشتند؟ دیوارنگارۀ دوربان، نمایشی از کدام نظریۀ پسااستعماری است؟ ادوارد سعید یا هومی بابا؟ این پژوهش، پاسخی به پرسش‎هایی از این دست است.

ادامه مطلب ...