ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در نگارههای ایرانی، آب حضوری پررنگ دارد: گاه حوضی میان باغ؛ گاه آبگیری برای آبتنی دلدار؛ گاه دریایی متلاطم و ...
با وجود گوناگونی جلوهها، شیوۀ بازنمایی آب کمتر دیگرگون شده است. با آنکه نمیدانیم پیش از سدۀ 6 ه.ق. آب را در نقاشیهای ایرانی چگونه بازمینمودند، آثار برجایمانده از سدۀ 7 ه.ق. و پس از آن، این بازنمایی را بهروشنی نشان میدهد. از نیمۀ دوم سدۀ 8 ه.ق، رنگآمیزی آبگیرها، حوضها و جویها با نقره مورد توجه قرار گرفت؛ چندانکه در آثار سدۀ 9 ه.ق. و پس از آن، سطوح زنگارگرفتۀ نقره فراوان دیده میشود. پژوهش حاضر، کاربرد نقره در بازنمایی آب و ریشههای بروز چنین نوآوری را میکاود. این نوشتار، برپایۀ بخشی از دستاوردهای پایاننامۀ دکتری نویسنده، با نام «شیوههای دیدن و ادراک بصری در نگارگری ایرانی و علم مناظر» نگاشته شده است.
بازتاب اندیشههای علمی در نگارگری
اهمیت نقره در بازنمایی آب برپایۀ یافتههای علم مناظر
نشریۀ هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی؛ دورۀ 22، ش 3، پاییز 1396؛ صص 85-94.
چکیده:
نمونههای برجایماندۀ نگارگری ایرانی نشان میدهد از میانۀ سدۀ هشتم هجری، رنگآمیزی سطح آب با نقرهحل، جانشین بهکارگیری خطوط آبیرنگ شد. کندوکاو در این تحول به پرسش حاضر راه برد: چرا هنرمندان این سدهها چنین شیوهای را پیش گرفتند؟ آیا سنتی فراموششده، زنده گردید یا نگاهی تازه، سبب این نوآوری بود؟ در این جستار، بانگاهی تاریخی، جایگاه نقره، برای نمایش آب در سنتهای پیشین (ساسانی و مانوی)، به شیوهای توصیفی بررسی شد. سپس دستاوردهای حوزههای کیمیاگری (ونجوم)، و نورشناسی (مناظر) به روشی تحلیلیـتوصیفی تبیین گردید. در علتیابیها، یافتههای مبتنی بر دانش زمانه کاویده شد. گردآوری دادهها، اسنادی و کتابخانهای، و شیوۀ تحلیل، کیفی است. نمونههای موردی بهگونهای برگزیده شد تا تحول بازنمایی آب را نشان دهد. پژوهش، با نگاهی تاریخی و بنیادین پیش رفت. بررسیها نشان داد نقرهگونکردن آبها، میراث سنتهای پیشین و یافتههای نجوم (کیمیاگری) نیست، بلکه نورشناسان آن دوران، تبیینکنندۀ چنین انتخابی است. نگارگر با این تدبیر، به بیانی دست یافته که با درک دیداریاش از جهان پیرامون، همارز است. از آنجاکه پژوهشهای جدید، از زوایای گوناگون به آثار مینگرد، بایسته است نگارههای ایرانی نیز افزونبر دریافتهای فراگیر، از جهاتی دیگر (مانند دانش همدوره) سنجیده شود. پژوهش پیشرو با همین هدف، درپیِ تبیین علمی انتخاب نقره برای بازنمایی آب است.
واژگان کلیدی:
نورشناسی اسلامی (علم مناظر)؛ نگارگری ایرانی؛ نقره؛ بازنمایی آب؛ ابن هیثم.
مقالۀ کامل را در سایت نشریۀ هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، دورۀ 22، شمارۀ 3، پاییز 1396، صفحات 85 تا 94 بخوانید.
چکیده و واژگان کلیدی را در سایت نشریه در اینجا بیابید.
همچنین بنگرید به: مقالۀ «تبیین الگوپردازی، ریزنگاری و حجمپردازی در نگارگری ایرانی برپایۀ مبانی ادراک در المناظر ابن هیثم» (از اینجا دریافت کنید)؛ مقالۀ «نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایۀ آرای ابنهیثم در المناظر» (اینجا را ببینید)؛ و نیز رسالۀ شیوههای دیدن و ادراک بصری در نگارگری ایرانی و علم مناظر (اینجا را ببینید).
Journal of Fine Arts, 2017 (Issue 71)
Manifestation of Sientific Ideas in Persian Miniature Paintings: The
significance of Silver in Representing Water based on Optics
Maryam Keshmiri
Abstract: Here
کتابنامه:
ـ آرنولد، سر تامس دبلیو (1387)، خاستگاهها، نقاشی کتاب، برگردان پرویز مرزبان، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن، سیری در هنر ایران، ج 5، ویراستة سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
ـ آژند، یعقوب (1389)، نگارگری ایران، پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران، ج 1، سمت، تهران.
ـ آقایانی چاوشی، جعفر (1354)، حکیم ابن هیثم و اکتشافات علمی او، نشریة آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت)، دورة چهل و چهارم، شمارة 7، 434ـ504.
ـ ابنالندیم، محمدبناسحاق (1381)، الفهرست، برگردان محمدرضا تجدد، نشر اساطیر، تهران.
ـ ابنخردادبه، عبیداللهبن عبیدالله (1371)، مسالک و ممالک، برگردان سعید خاکرند، مؤسسۀ مطالعات و انتشارات تاریخی میراث ملل و مؤسسۀ فرهنگی حنفاآ، تهران.
ـ ابنخلدون، عبدالرحمنبن محمد (1363)، العبر، تاریخ ابنخلدون، ج 1، برگردان عبدالحمید آیتی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، تهران.
ـ اصطخری، ابواسحاق ابراهیم (1373)، مسالک و ممالک، برگردان محمدبن اسعدبن عبدالله تستری، به کوشش ایرج افشار، انتشارات ادبی و تاریخی، موقوفات دکتر محمود افشاریزدی، تهران.
ـ اصفهانی، حمزهبنحسن (1346)، تاریخ پیامبران و شاهان، برگردان جعفر شعار، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
ـ الهیثم، حسنبن (1983). المناظر؛ المقالات: 1ـ2ـ3 فی الابصار علی الاستقامه، حققها و راجعها علی الترجمه اللاتینیه عبدالحمید صبره، کویت. نسخۀ آنلاین: http://www.alwaraq.net/Core/waraq/coverpage?bookid=87&option=1 قابل دسترسی در فروردین 1395.
ـ براون، ادوارد (1335)، تاریخ ادبی ایران، ج 1، برگردان و حاشیهنویسی علی پاشا صالح، کتابخانۀ ابنسینا، تهران.
ـ بلعمی، محمدبن محمد (1373)، تاریخنامۀ طبری، ج 3، به تصحیح و تحشیۀ محمد روشن، البرز، تهران.
ـ بورکهارت، تیتوس (1387)، کیمیا، علم جهان، علم جان، برگردان گلناز رعدی آذرخشی و پروین فرامرزی، حکمت، تهران.
ـ تفضلی، احمد (1393)، تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، سخن، تهران.
ـ دامپییر، ویلیام سیسیل (1371)، تاریخ علم، برگردان عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران.
ـ دکره، فرانسوآ (1380)، مانی و سنت مانوی، برگردان عباس باقری، فرزان روز، تهران.
ـ سامی، علی (1355)، معماری ایران در عهد ساسانی، هنر و مردم، ش 165 و 166، 24ـ41.
ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا (1375)، صور خیال در شعر فارسی: تحقیق انتقادی در تطور ایماژهای شعر پارسی و سیر نظریۀ بلاغت در اسلام و ایران، آگاه، تهران.
ـ صفا، ذبیحالله (1366)، تاریخ ادبیات در ایران، ج 1، فردوس، تهران.
ـ طبری، محمدبنجریر (1380)، تاریخ طبری، ج 13، برگردان ابوالقاسم پاینده، اساطیر، تهران.
ـ طبری، محمدبنجریر (1383)، تاریخ طبری، ج 5، برگردان ابوالقاسم پاینده، اساطیر، تهران.
ـ عمادی، عبدالرسول (1382)، نور ماه از نظر ابنهیثم، آینۀ میراث، دورۀ جدید، شمارۀ 20، 59ـ120.
ـ فارسی، کمالالدین (1347 ق.)، تنقیحالمناظر، مجلس دایرهالمعارف العثمانیه الکائنه، هند.
ـ کلیم کایت، هانس یوآخیم (1384)، هنر مانوی، برگردان ابوالقاسم اسماعیلپور، اسطوره، تهران.
ـ مختاری، بهاالدین عثمان (1341)، دیوان عثمان مختاری، به اهتمام جلال الدین همایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران.
ـ مسعودی، ابوالحسن علیبن حسین (1389)، التنبیه و الاشراف، برگردان ابوالقاسم پاینده، علمی و فرهنگی، تهران.
ـ معصومی همدانی، حسین (1362)، حرف تازۀ ابنهیثم، نشریۀ دانش، شمارۀ 18، 47ـ58.
ـ نصر، سیدحسین (1359)، علم و تمدن در اسلام، برگردان احمد آرام، خوارزمی، تهران.
ـ نظیف، مصطفی (1394)، ابنهیثم و دانش نورشناسی او، برگردان فاطمه موحد محصل طوسی، دانشگاه تهران و شهید باهنر کرمان، تهران و کرمان.
Church, Ella Rodman (1886), Artistic Embroidery: Cantaining Practical Instruction in the Ornamental Branches in Needlework, F. M. Luptons, New York
Falco, Charls M and David Hockney (2009), Ibn Heytham's Contributions to Optics, Art, and Visual Literacy, In: Painted Optics Symposium, Re-examining the Hockney-Falco thesis 7 years on September 2008, Florence
Falco, Charls M & David Hockney (2004), The Art of the Science of Reneaissance Painting, In: proceeding of the symposium on Effective Presentation & Interpretation in Museums, The National Gallery of Ireland & Dublin
Gulacsi, Zsuzsanna (2005), Mediaeval Manichaean Book Art, A Codicological Study of Iranian and Turkic Illuminated Book Fragments from 8th-11th Century East Central Asia, Brill Academic Publishers and Others, Boston
Ibn al-Haytham (1989), The Optics of Ibn al-Haytham, Translated with introduction by A. I. Sabra, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts
Ibn al-Haytham (2001), Alhacen’s Theory of Visual Perception: A Critical Edition, with English ranslation and Commentary, of the First Three Book of Alhacen's De Aspectibus, the Medieval Latin Version of Ibn Al-Haytham's Kitab Al-Manazir, vol. 1, Translated by Mark Smith, American Philosophical Society Press, Philadelphia
Rashed, R. (1996), Ibn Al-Haytham, in: Encyclopedia of History of Arab Scientis, vol. 2, Routledge, London
Sabra, A. I. (1989), The Optics of Ibn Al-Haytham, The Warburg Institude University of London
چه جالب
من نگارگری کار می کنم، و این موضوع که چرا بخش مهمی از سطح مینیاتورهای ایرانی سیاه است، همیشه برایم سوال بود. می دانستم نقره کار کرده اند و سیاه شده، ولی نمی دانستم چرا. تحقیق شما در باره این موضوع برای من بسیار جذاب بود. متشکرم