کتاب صور ملوک بنیساسان در ردیف خداینامههای پهلوی است که آن را تا سدههای نخست اسلامی، رونویسی میکردند و گاه به عربی برمیگرداندند. برخی نویسندگان دورۀ اسلامی به سنت تاریخنگاری مصور ساسانی اشاره کردهاند و برپایۀ سخن آنان، کتاب صور ملوک بنیساسان را یکی از این تاریخنگاریها میدانیم. حمزۀ اصفهانی در کتاب سنی ملوک الأرض و الأنبیا، شرح ریزبینانهای از نقاشیهای این کتاب ارائه میدهد. اصفهانی در فراز پایانی باب نخست، آنجا که به شهریاری ساسانی میپردازد، نامهای شهریاران و دو شهبانوی ساسانی را همراه با توصیف دقیق تنپوشهایشان میآورد. او برای توصیف جامهها، پنج واژه یا گروه واژگانی را برمیگزیند و تمامی شلوارها و پیراهنها را با همنشینی یکی از این پنجگانهها با رنگی ویژه (گاه بدون رنگ) بیان میکند: بِلَون؛ مُوَشَّح؛ وَشیِ بالذَّهب؛ وَشیِ مُدَنَّر؛ وَشیِ بِلَون.
این پژوهش بر دریافت صحیح این پنج گروه واژگانی برپایۀ شناخت ما از تاریخچۀ پارچههای دورۀ ساسانی متمرکز است.
نقشهای پارچه در شهریاری ساسانی برپایۀ گزارش عربی حمزۀ اصفهانی از نگارههای کتاب ملوک بنیساسان
مریم کشمیری
نشریۀ هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی
دورۀ 23؛ شمارۀ 2؛ تابستان 1397
مقاله را در سایت نشریه اینجا ببینید.
مقاله را از اینجا دریافت کنید.
چکیده:
حمزه اصفهانی در فرازی از کتاب سَنیمُلوکالأرضوالأنبیا (4ه.ق) به زبان عربی، تنپوشهای 26 شهبانو/شهریار ساسانی را از روی نسخهنگارههای صورملوکبنیساسان بازگو کرده است. او برای توصیف جامهها، واژگانی در 5 گروه (بِلَون، مُوَشَّح، وَشْیْبِالذَّهَب، وَشْیْمُدَنَّر، وَشْیْبِلَون) برگزیده، و هر کدام را با همنشینی یکی از این گروهها و رنگی ویژه بازنمایانده است. معانی این واژگان عربی در سدههای پیدرپی، دستخوش دگرگونیهایی شده است. گوناگونی توصیف تنپوشها در شرح و برگردانهای امروزی، برخاسته از همین دگرگونیهاست. پژوهش پیشرو، برپایۀ معانی واژگان پیشگفته در عربی کهن، بازخوانی دیگر گزارشهای تاریخی، کنکاش در شیوۀ بازنمایی جامههای شاهانه بر فلزکاریها و سنگتراشیدههای ساسانی، و بررسی پارچههای آن دوران میکوشد مفهوم مناسب را برگزیند؛ گروهی از پارچههای ساسانی را بربنیان بازنماییهای الصور بشناسد؛ و ریزبینی و درستی گزارش اصفهانی را در سنجش با یافتههای باستانشناختی بیازماید. از این پویه برمیآید بِلَون، پارچههایی بیآرایه و رنگین است؛ مُوَشَّح، دو شیوۀ بازنمایی جامههای گوهردوخت را در خود دارد؛ وَشْیْبِالذَّهَب همان بافتههای زرین است؛ وَشْیْمُدَنَّر، آشناترین نقشاندازی پارچههای ساسانی (قاببندیهای گِرد) را بازمینماید؛ و وَشْیْبِلَون، منقشهای رنگاندازیشده و مخططی است که امروزه، نه چندان دقیق، پارچههای یمنی نامیده میشود. پژوهش، رویکردی تاریخی دارد و در فرازهای گوناگون، برای بررسی دادهها، شیوۀ توصیفی ـ تطبیقی و تحلیل را پی میگیرد. گردآوری دادهها، کتابخانهای؛ و بررسی آنها، کیفی است.
واژگان کلیدی:
پارچههای ساسانی؛ صور ملوک بنیساسان (الصُوَر)؛ مُوَشَّح؛ مُوَشَّی (وَشی)؛ مُدَنَّر
Journal of Fine Arts, 2018 (Issue 74)
Decoration of Fabrics in Sasanian Dynasty Based on Isfahani’s Arabic Description of Paintings of Molouk-e- Bani Sasan
Maryam Keshmiri
Abstract: Here
کتابنامه:
ابنخلدون، عبدالرحمان (1363)، العبر: تاریخ ابنخلدون، ج 1، برگردان عبدالحمید آیتی، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، تهران.
ابنخلدون، عبدالرحمان (1375)، مقدمۀ ابنخلدون، ج 1، برگردان محمد پروین گنابادی، علمی و فرهنگی، تهران.
اصفهانی، حمزهبن حسن (1346)، تاریخ پیامبران و شاهان، برگردان جعفر شعار، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
اکرمن، فیلیس (1387)، «پارچههای دورۀ ساسانی»، برگردان زهره روحفر، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن، سیری در هنر ایران، ج 2، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
الإصفهانی، حمزهبن الحسن (1961)، تاریخ سَنی ملوک الأرض و الأنبیاء، منشورات دارمکتبه الحیاه، بیروت.
البستانی، بطرس (2009)، محیط المحیط قاموس مطوَّل للغۀ العربیۀ، دارالکتب العملمیۀ، بیروت.
العلی، صالح احمد (2003)، المنسوجات و الألبسۀ العربیۀ فی العهود الإسلامیۀ الأولی، شرکۀ المطبوعات للتوزیع و النشر، بیروت.
الفیروزآبادی، مجدالدین محمدبن یعقوب (1426)، القاموس المحیط، موسسۀ الرسالۀ، الطبعۀ الثامنۀ، بیروت.
امام شوشتری، سید محمدعلی (1346)، پرتوی از فرهنگ ایران در روزگار ساسانی، نشریۀ بررسیهای تاریخی، سال 2، ش 1، صص 69ـ91.
برهان، محمد حسین تبریزی (1342)، برهان قاطع، ج 4، به کوشش محمد معین، کتابفروشی ابنسینا، تهران.
بلعمی، محمدبن محمد (1373)، تاریخنامۀ طبری، ج 3، تصحیح محمد روشن، نشر البرز، تهران.
بلنیتسکی، الکساندر (1390)، هنر تاریخی پنجیکنت، برگردان عباسعلی عزتی، فرهنگستان هنر، تهران.
بینام (1318)، مجمل التواریخ و القصص، تصحیح محمدتقی بهار، نشر خاور، تهران.
بینام (1425)، المُعجَم الوَسیط، مکتبۀ الشروق الدولیۀ، قاهره.
بیهقی، محمدبن حسین (1390)، تاریخ بیهقی، ج 2، به کوشش خلیل خطیب رهبر، نشر مهتاب، تهران.
پوپ، آرتور و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 7، ویراستۀ سیروس پرهام، علمی و فرهنگی، تهران.
پورداوود، ابراهیم (1307)، ادبیات مزدیسنا، یشتها، ج 1، انجمن زردشتیان ایران، بمبئی.
ثعالبی، عبدالملکبن محمد (1368)، تاریخ ثعالبی، پارۀ نخست: ایران باستان، برگردان محمد فظائلی، نشر نقره، تهران.
ثعالبی، عبدالملکبن محمد (1418)، فقه الُّلغۀ و سِرُّ العربیَّۀ، مکتبۀ الخانجی، قاهره.
جاحظ، عمرو (1386)، تاج: آیین کشورداری در ایران و اسلام، برگردان حبیبالله نوبخت، آشیانۀ کتاب، تهران.
جوهری، اسماعیلبن حماد (1410)، تاج اللُّغۀ و صحاح العربیَّۀ، دار المعلم للملایین، بیروت.
خاقانی، افضلالدین بدیلبن علی (1362)، منشآت، تصحیح محمد روشن، کتاب فرزان، تهران.
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامۀ دهخدا، دورۀ 15 جلدی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
رفیعی، یدالله (1384)، شرح قصیدۀ بحتری در وصف ایوان کسری، فصلنامۀ ادبیات فارسی (بهارستان سخن)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی، ش 4، صص 11ـ28.
سامی، علی (1389)، تمدن ساسانی، ج 2، سمت، تهران.
شپرد، دوروتی (1389)، هنر ساسانی، در: احسان یارشاطر، تاریخ ایران کمبریج، از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانیان، ج 3، بخش 2، برگردان حسن انوشه، امیرکبیر، تهران.
صفا، ذبیحالله (1366 الف)، تاریخ ادبیات ایران، ج 1، نشر فردوس، تهران.
صفا، ذبیحالله (1366 ب)، تاریخ ادبیات ایران، ج 2، نشر فردوس، تهران.
ضیاءپور، جلیل (1343)، پوشاک باستانی ایرانیان، از کهنترین زمان تا پایان شاهنشاهی ساسانیان، هنرهای زیبای کشور، ادارۀ کل موزهها و فرهنگ عامه، تهران.
طبری، محمدبن جریر (1362)، تاریخ طبری، ج 2، برگردان ابوالقاسم پاینده، اساطیر، تهران.
طبری، محمدبن جریر (1383)، تاریخ طبری، ج 5، برگردان ابوالقاسم پاینده، اساطیر، تهران.
کریستنسن، آرتور امانوئل (1368)، ایران در زمان ساسانیان، برگردان رشید یاسمی، دنیای کتاب، تهران.
گیرشمن، رمان (1370)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، برگردان بهرام فرهوشی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
مبارکشاه، محمدبن منصور (1346)، آداب الحرب و الشجاعۀ، تصحیح احمد سهیلیخوانساری، نشر اقبال، تهران.
محمدیملایری، محمد (1375)، تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، ج 2، نشر توس، تهران.
محمدیملایری، محمد (1385)، تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی، ج 4، نشر توس، تهران.
مسعودی، علیبن حسین (1374)، مروج الذهب، ج 1، برگردان ابوالقاسم پاینده، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
مسعودی، علیبن حسین (1389)، التنبیه و الأشراف، برگردان ابوالقاسم پاینده، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
معلوف، لویس (1973)، المُنجِد، دارالمشرق، الطبعۀ الحادیۀ و العشرین، بیروت.
ملکزاده بیانی، ملکه (1349)، معرفی یک اثر مهم هنری و تاریخی، مدال بهرام سوم ساسانی، نشریۀ بررسیهای تاریخی، س 5، ش 1 (پیدرپی 25)، صص 1ـ13.
میرابوالقاسمی، سیده رقیه (بیتا)، حمزه اصفهانی، ادیب، لغوی و مورخ ایرانی سدۀ چهارم، در: دانشنامۀ جهان اسلام، به آدرس: http://rch.ac.ir/article/Details?id=8036&&searchText=، دستیابی در: 10 بهمنماه 1395.
مینوی، مجتبی (بیتا)، فصل 29، پینوشت 7، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن (1387)، سیری در هنر ایران، ج 2، ویراستۀ سیروس پرهام، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
Canepa, Matthew P. (2009), The Two Eyes of Earth, art and ritual of kingship between Rome and Sasanian Iran, University of California Press, California.
Der Nersessian, Sirarpie (1993), Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century, vol. 1, Dumbarton Oaks Research Library, Washington D.C.
Flandin, Eugene (nd), Voyage En Perse, Perse Ancienne Planches, Gide et J. Baudray, Paris.
Gunter, Ann C. & Jet Paul (1992), Ancient Iranian Metalwork, Smithsonian Institution, Washington D.C.
Khaleghi Motlagh, Jalal (1988), Bahram B. Mardansah, in: Encyclopedia Iranica, vol III, Fasc. 5, or in: Iranica online: http://www.iranicaonline.org/articles/bahram-b-mardansah
Mackie, Louise W. (2002), Jeweled Islamic Textiles - Imperial Symbols, Textile Society of America Symposium Proceedings, Paper 399, pp. 92-100.
Nicolle, David (1996), Sasanian Armies, the Iranian empire early 3rd to mid-7th centuries AD, Montvert Publications, Stockport.
Rawlinson, George (nd), The Seven Great Monarchies of Ancient Eastern World, new Persian Empire, vol. 3, Worthington Co, New York.
Truong, Alain R. (2014), Cario Under Wraps: Exhibition of early Islamic textiles features nearly 80 rare and details fabrics, in: http://www.alaintruong.com/archives/2014/07/01/30172884.html, .
Xenophon (2011), Cyropaedia, The Education of Cyrus, Translated by Henry Graham Dakyns, Gutenberg eBook.