ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

به بهانۀ چنگ ارجان؛ آرامگاه ارجان (بهبهان)

 چندی پیش، خبری تصویری دربارۀ بازسازی و بازنوازی سازی باستانی به نام چنگ ارجان منتشر شد، اما ارجان کجاست و یافته‎های باستان‎شناسی چه چیز دربارۀ آن به ما می‎گوید؟

 

بازنوازی چنگ ارجان


در جریان پروژۀ سدسازی در کنارۀ رود مارون (استان خوزستان) در سال 1361، گودالی پدیدار شد که به کشف آرامگاه سلطنتی ارجان انجامید. فائق توحیدی و علی‎محمد خلیلیان (دو کارشناس دفتر آثار تاریخی استان خوزستان) کامل‎ترین گزارش  را از آرامگاه ارجان و یافته‎های خود منتشر کردند و پس از آن، پژوهشگران بسیاری دربارۀ آثار به‎دست‎آمده از ارجان نگاشتند.

ارجان، شهری باستانی در ده کیلومتری شمال بهبهان است. پیش از یافتن آرامگاه یادشده، این شهر را برجای‎مانده از دورۀ ساسانی می‎دانستند، اما آرامگاه ارجان نشان داد برپایی و آبادانی این شهر باستانی به پیش از نیمۀ نخست سدۀ 8 ق.م. بازمی‎گردد. کتیبه‎ای بر یکی از اشیای آرامگاهی نشان می‎دهد این مقبره از آنِ کیدین هوتران، پسر کورلوش از دورۀ عیلام نو است.

مهم‎ترین آثار آرامگاه ارجان در دو گروهِ اشیای درون تابوت (فلزی) و اشیای بیرون آن بررسی می‎شود.

اشیای درون تابوت: حلقۀ طلایی قدرت (تصویر 1)؛ 98 دگمۀ زرین (تصویر 2)؛ خنجر مرصع؛ تکه‎های پارچه (سوسن معتقد در گزارشی مفصل، چگونگی احیا، مرمت و بررسی این پارچه‎ها را شرح داده است. شیوه‎ای از گلدوزی (گلسازی) بر کنارۀ پارچه‎های ارجان، در گزارش معتقد شایستۀ توجه است (تصویر 4). گزارش بسیار جالب او در اینجا بخوانید).

اشیای بیرون تابوت فلزی: پایۀ آتشدان (تصویر 3)؛ ظروف گوناگون با تزیینات چشم‎گیر که از جمله آن‎ها می‎توان به جامی بسیار فراخ (بشقابی بسیار گود) با چهار ردیف صحنه‎آرایی‎های گوناگون اشاره کرد. در یکی از صحنه‎ها، نمایی از گروه نوازندگان دیده می‎شود (تصویر 5). به نظر می‎رسد چنگ ارجان، برداشتی از سازهای این ظرف و بازنمایی‎هایی از این دست باشد.


تصویر 1) حلقۀ طلایی قدرت


تصویر 2) دگمه‎های زرین


تصویر 3) آتشدان فلزی


تصویر 4)  گلدوزی‎هایی بر کنارۀ ریشه‎ای پارچۀ ارجان


تصویر 5) بازسازی بخشی از نقش جام

نظرات 1 + ارسال نظر
شهین نوبهاری دوشنبه 1 خرداد 1396 ساعت 01:41

بسیار عالی .........به امید مقالات ارزشمند بیشتر از شما محقق ارجمند نازنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد