ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مریم کشمیری؛ با راهنمایی دکتر زهرا رهبرنیا، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکدۀ هنر، مهرماه 1392.
پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر بر پذیرش اجتماعی هنر مدرن و پیدایش هنر ملی آغاز شد. اهداف فرعی عبارتاند از ...
پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر بر پذیرش اجتماعی هنر مدرن و پیدایش هنر ملی آغاز شد. اهداف فرعی عبارتاند از شناخت تغییرات انگارههای ادراکی دریافت اثر هنری در ذهن مخاطب و نیز شناخت عوامل اجتماعی موثر بر رشد گرایش به هنر اروپایی از دوره صفویه تا پهلوی. بر پایه نظریه بُرد متوسط (Theories of middle range)، الگوهای تبیینی و روششناسی برگرفته از بررسی تاریخی و نظریه تمایز (differentiation)، شالوده پژوهش را شکل میدهد. بر اساس فرضیه پایه، فقدان گروههای اجتماعی مسلط در جامعه، سبب شد که دربار صفویه و قاجار در جایگاه حافظان ذوق و معیارهای زیباییشناسی قرار گیرند؛ رشد طبقههای متوسط و متوسط جدید زمینه شکلگیری سبکهای دیگری را فراهم کرد. تلفیقی از مفاهیم جامعه شناسیِ تمایز، و بررسی تاریخی مناسبات، ساختارها، گروهها و نهادهای اجتماعی، شامل هنرمندان، حامیان، مخاطبان؛ مراکز فعالیت هنری، مدارس تخصصی هنر، و نگارخانهها؛ و در دوره بعد، تغییر مناسبات میان هنرمند و حامی، و شکلگیری مخاطب؛ بررسی سطح خرد را به سطح ساختارها و نهادها تعمیم میدهد. منابع اسنادی و کتابخانهای، نگارههای چاپی و آثار (موزهای)، پایه بررسی بودهاند. بررسی تطبیقی تحولات دوره صفویه و قاجار از یکسو، و دهههای 1320 و 1330 ش. از نظر مناسبات، ساختارها و نهادها نشان میدهد که در فضای اجتماعی دهه 1330 ش. گروهی از هنرمندان توانستند ادراک انگارههای هنری را با درونمایههای مشترک گفتمانهای شناور در جامعه درآمیزند و به شیوهای مدرن و شخصی با مایههای بومی دست یابند. عواملی چون حمایتهای رسمی، سرمایههای نمادین (اعتبار) و فرهنگیِ نویسندگان و منتقدان (نامگذاری، تفسیر و رمزگشایی)، و نیاز مخاطبان جدید به آثاری متناسب با انگارههای ادراکی خود کمک کرد تا این آثار به ذوق دستهای از مخاطبان شکل دهد و آنان را جذب نماید.
واژگان کلیدی:
نقاشی ایرانی؛ مدرنیسم بومی؛ جریان سقاخانه؛ طبقۀ متوسط جدید؛ عادتواره؛ سرمایۀ فرهنگی.
این پایاننامه را در سایت ایران داک (اینجا) میتوانید دریافت و مطالعه نمایید.
صفحات آغازین این پایاننامه را از اینجا دریافت کنید.
برای دریافت تمامی پایاننامه در سایت گنج ایران داک (نسخۀ بتا)، اینجا بروید (برای دریافت کامل متن، باید در سایت ایرانداک ثبت نام شود).