ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مقالۀ شیوههای نقشاندازی قابهای مرواریدی (مدالیونها) بر پارچههای مشهور ساسانی: بافت، سوزندوزی، گلیمینه یا نقاشی در کتاب مجموعۀ مقالات دومین کنفرانس ملی دوسالانۀ باستانشناسی و تاریخ هنر ایران منتشر شد.
کد ISC همایش: 00201-51080
نویسنده: مریم کشمیری (استادیار گروه نقاشی دانشگاه الزهرا)
دومین کنفرانس ملی دوسالانۀ باستانشناسی و تاریخ هنر ایران، دانشگاه مازندران، اردیبهشت 1400، صفحات ۱۲۸۵ تا ۱۳۰۳.
چکیده:
پارچههای ابریشمی ساسانی با نقش قابهای دایرهای مرواریدگون که با نام پارچههای مدالیوندار نیز شناخته میشود، از آشناترین آثار برجایمانده از روزگار ساسانی است. این پارچهها که حتی در چند سده پس از فروپاشی حکومت ساسانی در کارگاههای ایرانی و غیرایرانی نیز تولید میشد، چنان همهپسند بود که تکهپارههای آن از سراسر دنیای بههمپیوستۀ آن روزگار ـ مانند سرزمینهای بیزانسی، مناطق فرارودی، نواحی خاوری (چین و ژاپن) و حتی قلمروی اسلامی در سدههای آغازین و میانی هجری ـ برجای مانده و به دست ما رسیده است؛ افزونبر نمونههای پارچهای، نقوش گوناگون سنگی، فلزی، سفالین و ... نیز فراگیری و همهپسندی این پارچهها را گواهی میدهد. آنچه در بیشتر منابع به آن اشاره شده است، ابریشمهای بافتۀ ساسانی با نقش قابهای مرواریدی است که برآمده از نمونههای بافتهشدۀ در دست است. برپایۀ همین نگاه، تمامی نقوش سنگی و ... نیز نمونههایی از همین بافتها بازبینی و بازخوانی شده است. اما آیا بافت نقش تنها شیوۀ ممکن در اجرای این پارچهها بوده است؟ آیا امکان اجرای این نقش با شیوههای دیگر وجود نداشته است؟ اگر شیوههای دیگر را شدنی بیابیم، آن شیوهها کدام است؟ مستندات تاریخی ـ متنی و بصری ـ نشان میدهد تنها شیوۀ فراگیر آن دوران برای ایجاد نقش یادشده بر پارچه، بافتن آن نبوده است. قابهای مرواریدی را به روشهای سوزندوزی (بهویژه ابریشمدوزی)، تاپستری (گلیمینه) و نقاشی نیز اجرا میکردند. پژوهش حاضر، رویکردی تاریخی دارد و بربنیان بازخوانی و تحلیل مستندات متنی و دیداری (بهویژه تکهپارچههای برجایمانده) پیش رفته است (توصیفی ـ تحلیلی). گردآوری دادهها، کتابخانهای؛ و ماهیت و تحلیل دادهها کیفی است.
واژگان کلیدی:
پارچههای ساسانی، قابهای مرواریدی، سوزندوزی، تاپستری (گلیمینه)
اصل مقاله را از اینجا دریافت کنید.
همچنین پیوسته به مقالۀ حاضر بنگرید به یادداشتِ: تنپوش الکسیوس آپوکاوکوس، جلوهای از فراگیری پارچههای ساسانی در اینجا.
لباس الکسیوس آپوکاوکوس (افسر عالیرتبۀ امپراتوری بیزانس) با پارچۀ ابریشمین ساسانی مزین به طرح مدالیونها یا قابهای مرواریدی، آمده در: نسخۀ خطی بقراط، fol.c.recto، حدود ۱۴ میلادی/ سدۀ ۸ قمری، کتابخانۀ ملی پاریس، شمارۀ Grec.2144