ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در نگارههای ایرانی، آب حضوری پررنگ دارد: گاه حوضی میان باغ؛ گاه آبگیری برای آبتنی دلدار؛ گاه دریایی متلاطم و ...
با وجود گوناگونی جلوهها، شیوۀ بازنمایی آب کمتر دیگرگون شده است. با آنکه نمیدانیم پیش از سدۀ 6 ه.ق. آب را در نقاشیهای ایرانی چگونه بازمینمودند، آثار برجایمانده از سدۀ 7 ه.ق. و پس از آن، این بازنمایی را بهروشنی نشان میدهد. از نیمۀ دوم سدۀ 8 ه.ق، رنگآمیزی آبگیرها، حوضها و جویها با نقره مورد توجه قرار گرفت؛ چندانکه در آثار سدۀ 9 ه.ق. و پس از آن، سطوح زنگارگرفتۀ نقره فراوان دیده میشود. پژوهش حاضر، کاربرد نقره در بازنمایی آب و ریشههای بروز چنین نوآوری را میکاود. این نوشتار، برپایۀ بخشی از دستاوردهای پایاننامۀ دکتری نویسنده، با نام «شیوههای دیدن و ادراک بصری در نگارگری ایرانی و علم مناظر» نگاشته شده است.
امروز، از کتاب «مرگ رنگ» به عنوان اولین دفتر شعر سهراب نام می برند. (سپهری، 1383: 125) . اما درست این است که نخستین دفتر شعر سهراب، کتابچهای است به نام «در کنار چمن یا آرامگاه عشق» در قطع پالتویی (جیب پالتویی)، که در سال 1326 در کاشان به چاپ رسیده است. قالب شعر، دوگانی یا مثنوی است، و بر این دفتر، دوست شاعر، عباس کیمنش، شاعر مشهور دهههای بعد، مقدمه ای کوتاه نوشته است....
دیروز، روز جهانی گردشگری نام داشت و به این مناسبت، تمامی موزهها و گالریهای کشور که زیرنظر ادارۀ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود، بازدیدکنندگان را رایگان میپذیرفت. مجموعۀ کاخ موزۀ سعدآباد نیز در هوای دلچسب پاییزی که در آن بوستان، دلچسبتر نیز میشود و ریههای دودزده را جلا میدهد، افراد بسیاری را به سوی خود کشاند و شاید یکی از روزهای پررفتوآمدش را از سر گذراند. در این میان، موزۀ استاد محمود فرشچیان نیز با دری گشاده به هنردوستان خوشامد میگفت؛ اما ....
ادامه مطلب ...