ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
تذهیب در ایران
تاریخچه، نقوش و اصطلاحات
مریم کشمیری
پیشگامان جنبش سقاخانه در دهههای 40 و 50 خورشیدی از نخستین کسانی بودند که حروف فارسی را طلسموار و بیتوجه به معانی واژگانی بر گسترۀ بوم نشاندند. اینکه تا چه اندازه جامعۀ روشنفکری آن روزگار به این آثار روی خوش نشان داد و چگونه با این شیوۀ مواجهۀ صوری با واژه و الفبا کنار آمد، بحثی است کهنه و تکراری. گزیده میتوان گفت گرتهبرداری گسترده از این آثار تا به امروز نشان میدهد پذیرش آن بر رَدَّش چیره شده است. اما ریشههای این نوآوری پردامنه را در کجا باید جست؟
تیرگان که در 13 تیرماه برگزار میشده است، جشنی با دو پیشینه به شمار میآمد. آنچه دربارۀ تیرگان میدانیم بیش از همه در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی آمده است.
ادامه مطلب ...میان تکهپارچههای طرازدار سدههای آغازین اسلامی، پارچههای رنگینی دیده میشود که کارشناسان آنها را از تولیدات کارگاههای کهن یمن میدانند. مجموعههای بسیاری مانند متروپولیتن (آمریکا)، موزۀ بریتانیا، موزۀ سلطنتی اونتاریو (کانادا) و ... از این تکهپارچههای کهن با طرازهای دوختهدوزی یا رنگآمیزی شده نگهداری میکنند.