ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

تن پوش الکسیوس آپوکاوکوس (Alexius Apocaucos)، جلوه ای از فراگیری پارچه های ساسانی

در کنار تکه‎پارچه‎های (بیشتر ابریشمین) ساسانی که در موزه‎های جهانی و مجموعه‎های فردی نگهداری می‎شود، بافته‎های ممتاز کلیساها و پرستشگاه‎های مسیحیان اهمیتی درخور دارد. این آثار، شاهدی برای جایگاه هنری برجسته و ارزش والای اقتصادی بافته‎های شهریاری ساسانی است، پارچه‎هایی بافته از لطیف‎ترین ابریشم، آمیخته به زر و سیم.

پیوسته با نوشتار پیش رو، این پژوهش را نیز ببینید.
 گزارش‎های تاریخی از فراگیری بافته‎های ساسانی در سرزمین‎های مسیحی خبر می‎دهد. سیدونیوس (Sidonius) اسقف کلرمن (Clermont) می‎نویسد: منسوجات ساسانی در سدۀ 5 م. در سراسر مغرب زمین تا سرزمین گل۱ ستایش می‎شد (نقل در: لاکهارت، ۱۳۳۶: ۴۹۲؛ سامی، ۱۳۴۹: ۱۷). درخواست برای پارچه‎های ایرانی (یا پارچه‎هایی متأثر از شیوۀ بافت و آرایه‎بندی ساسانی) در سده‎های پس از فرمانروایی ساسانیان همچنان ادامه یافت. از آنجا که اموال کلیساها کمتر دستخوش رخدادها یا دست‎به‎دست شدن‎ها بود، امروزه نمونه‎های گوناگون و کمتر‎آسیب‎دیده‎ای از این پارچه‎ها برجای مانده است. برای نمونه می‎توان به ابریشمی زربفت با نقش خروس (سده‎های ۶-۷ م؛ اینجا ببینید) و نمونه‎ای دیگر با نقش پرنده (سده‎های ۷-۸ م) در واتیکان (گیرشمن، ۱۳۷۰: ۲۳۰)؛ بافته‎ای با نقش شیرهای رو در رو در کلیسای نوتردام دولاکوتور (همان: ۳۱۳)؛ بافتۀ ایران شرقی (سده‎های ۸-۹ م) در واتیکان (همان: ۲۳۳، اینجا ببینید)، کفن سنت کلمب (سده‎های ۸-۹ م) در کلیسای سانس (همان: ۲۳۲، اینجا ببینید) و ... اشاره کرد. اکرمن بر این باور است که گرچه نمی‎توان تمامی تکه‎پارچه‎های در دست را از تولیدات کارگاه‎های ساسانی دانست، بی‎تردید همگی به شیوۀ ساسانی و با گرته‎برداری از آرایه‎های فراگیر آن بافته شده است (اکرمن، ۱۳۸۷: ۸۶۰ به بعد).
در کنار نمونه آثار برجای‎مانده، برخی نگاره‎های بیزانسی نیز گستردگی پارچه‎های ساسانی را نشان می‎دهد. یکی از ناشناخته‎ترین آنها، نگارۀ الکسیوس آپوکاوکوس۲ (Alexius Apocaucos؛ در نسخۀ دست‎نویس کتاب بقراط (Hippocrates) در بخش نسخ خطی یونانی، کتابخانۀ ملی فرانسه، شمارۀ 1861) است (نسخه را در اینجا ببینید). این کتاب را در یکی از صومعه‎های مسیحی (سده‎های ۱۴-۱۵ م) رونویسی کرده‎اند. نگارۀ آپوکاوکوس در صفحۀ ۲۳(بسیار آسیب‎دیده، تصویر ۱) پرداخته شده است. در سدۀ ۱۸(؟)، همین نگاره را در صفحات نخستین کتاب دوباره اجرا کرده‎اند (تصویر ۲). نگارۀ دوم در وضعیت بهتری است و ریزپردازی‎های تن‎پوش آپوکاوکوس را به‎روشنی نشان می‎دهد. نگارگر با نقره و زر، قاب‎بندی‎های گرد را بر سراسر جامه نشانده است. به نظر می‎رسد آپوکاوکوس، لباسی زربفت با کناره‎دوزی‎های زردوخت در بر داشته است.
 قاب‎بندی‎های تکرارشونده (نمونه‎ای را اینجا ببینید) که دربرگیرندۀ بازنماییِ شهریاران، قهرمانان، جانوران نمادین، درخت زندگی و ... بود، نقشی پسندیده در کشورهای گوناگون شد. برای نمونه پارچه‎ای ابریشمین در گنجینۀ شاهی شوسوئین (نارای ژاپن) با همین قاب‎بندی‎ها دیده می‎شود (تصویر را اینجا ببینید) یا جامه‎ای سغدی بسیار سالم در موز کلیولند (سدۀ ۸ م؛ اینجا ببینید) که همین قاب‎بندی را بر خود دارد. پارچه‎های ساسانی را بر تن بسیاری از شخصیت‎های بازنمایی‎شده در دیوارنگاره‎های پنجیکنت، ورخشا و ... نیز می‎بینیم (اینجا ببینید). سرزمین‎های مسیحی نیز بافت این آرایه را ادامه دادند. برخی پژوهشگران باور دارند کوچ اجباری برخی بافندگان ارمنی پس از فرمانروایی ساسانی به سرزمین‎های همجوار در گسترش شیوه‎های بافندگی و نقش‎مایه‎های ساسانی بی‎تأثیر نبوده است (Der Nersessia, 1993: 155). تکه‎پارچه‎ای با نقش سواران  رو در رو، از سدۀ ۸ م. در موزۀ لیون، یا بافته‎ای با نقش شکار شیر در قاب‎بندی‎های گرد در موزۀ واتیکان (سدۀ ۷ م؛ اینجا ببینید) ادامۀ شیوۀ ساسانی را در بافندگی بیزانسی نشان می‎دهد (برای تصویرها نگاه کنید به: گیرشمن، ۱۳۷۰: ۳۱۴ و ۲۳۵).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. سرزمین گل (Gaule) در گذشته، دربرگیرندۀ فرانسۀ امروزی، بخش‎هایی از بلژیک، غرب آلمان و شمال ایتالیا بود و مردمانی سلتی‎نژاد با ساختار جامعۀ کشاورزی در آن می‎زیستند (Encyclopedia Britannica: Gaule).
۲. الکسیوس آپوکاوکوس، از افسران عالی‎رتبۀ امپراتوری بیزانس بود که در پشتیبانی از شاه و کلیسا نقش مهمی داشت.
تصویر ۱) نگارۀ قدیمی‎تر کتاب (سایت کتابخانۀ ملی فرانسه، نسخ خطی یونانی)


تصویر ۲) نگارۀ جدیدتر (سایت کتابخانۀ ملی فرانسه، نسخ خطی یونانی)


تصویر ۳) جزییاتی از آرایه‎های جامه


تصویر ۴) جزییاتی از آرایه جامه


تصویر ۵) تصویر رنگی نگاره در سایت بریتانیکا (اینجا ببینید)

کتابنامه:
ـ اکرمن، فیلیس (۱۳۸۷)، «پارچه‎های دورۀ ساسانی»، برگردان زهره روح‎فر، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن، سیری در هنر ایران، ج ۲، ویراستۀ سیروس پرهام، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چ ۱.
ـ سامی، علی (۱۳۴۹)، «بافندگی و بافته‎های ایرانی از دوران کهن، ۱»، نشریۀ بررسی‎های تاریخی، سال ۵، ش ۳ (پی‎درپی ۲۷)، ۱-۳۸.
ـ گیرشمن، رمان (۱۳۷۰)، هنر ایران در دورۀ پارتی و ساسانی، برگردان بهرام فره‎وشی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چ ۲.
ـ لاکهارت، لارنس (۱۳۳۶)، «ایران در نظر مردم مغرب زمین»، برگردان عیسی صدیق، در: ا. ج. آربری، میراث ایران، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چ ۱،۴۷۱-۵۱۳.

- Der Nersessian, Sirarpie (1993), Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century, vol. 1. Washington D.C: Dumbarton Oaks Research Library.


- Hippocrates, in: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b107232860/f7.item.r=2144

نظرات 1 + ارسال نظر
مریم شنبه 3 تیر 1396 ساعت 18:08

سلام
الکسیوس آپوکاوکوس اسم فرد خاصی هست؟
کاش او را معرفی می کردید

با سلام. متأسفانه دربارۀ این فرد هنوز اطلاعات خاصی به دست نیاورده‌ام.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد