در میان نسخ خطی قرآنی در کتابخانۀ ملی پاریس، نسخهای از 688 هجری با رقم یاقوت مستعصمی نگهداری میشود که افزونبر خوشنویسی، از جهت زرنگاری و شیوۀ صفحهبندی اهمیت بسیار دارد. میتوان این نسخه را به شمارۀ ثبت 6716 در گروه نسخ خطی عربی، سایت کتابخانۀ ملی پاریس یافت (در
ببینید). در ادامه با این نسخۀ هنرمندانه بیشتر آشنا خواهیم شد.
نسخه، کاغذی است و 211 برگِ 191 در 155 میلیمتری دارد. به جز چند برگ، دیگر صفحات، دربردارندۀ 16 خط با مرکب سیاه است. جلد و صحافی، چندین بار در مدت سدههای گوناگون بازسازی شده است (
URL1). برگهای افزوده به ابتدای نسخه که دربردارندۀ ترقیمهها و یادداشتهایی با تاریخهای گوناگون است، نشان میدهد آخرین مالکان ایرانی این نسخه، شاهزادگان قاجاری بودهاند. از این یادداشتها میتوان ترقیمۀ فرهاد[میرزا] به تاریخ رمضان 1245 را برشمرد که نشان میدهد در تاریخ یادشده فرهاد میرزا نسخه را از عباس میرزا به یادگار دریافت کرده است. ترقیمۀ دیگر بیان میکند فرهاد میرزا در رمضان 1302 هجری قمری این نسخه را به پسرش اهدا کرده است. نگاشتههای دیگری نیز در ابتدای این نسخه دیده میشود که همه تاریخی پیش از 1302 هجری قمری دارد. تمامی یادداشتها در سه صفحۀ نخست این نسخه دیده میشود.
تاریخ دقیق نسخه را برپایۀ ترقیمۀ خوشنویس درمییابیم (تصویر 1): نگاشتۀ یاقوت مستعصمی در دهۀ نخست محرم 688 هجری قمری. در این ترقیمه به محل کتابت و شکلگیری نسخه اشارهای نشده است.
تصویر 1) ترقیمۀ نسخه در قالبی چهارگوشه و همانند شیوۀ نگارش متن
ـ خوشنویسی:
ترقیمۀ نسخه (یاقوت مستعصمی) کوچکترین تردیدی در نام خوشنویس برجای نمیگذارد. جمالالدین یاقوت از خوشنویسان و خاصانِ دربار مستعصم بالله، خلیفۀ عباسی بود و ازاینرو، خود را مستعصمی میخواند. به او لقب قبلهالکُتّاب دادهاند. گرچه تاریخ وفات او را گوناگون ذکر کردهاند، مستندترین آن 698 هجری قمری است (فضائلی، 1362: 314). بنابراین نسخۀ یادشده را یاقوت در دوران پختگی و کمال خط نگاشته است (چنانچه دیدیم ترقیمه، تاریخ 688 هجری را در خود دارد). یاقوت خطوط فراگیر دورۀ خود را در شش گروه دستهبندی کرد و به گفتۀ تاریخنگاران و تذکرهنویسان، خود در نگارش تمامی قلمها، سرآمد بود (همانجا). قرآن کتابخانۀ پاریس که به قلم نَسخ است، روانی قلم و چیرگی یاقوت را در اجرای حروف بهروشنی نشان میدهد. گرچه شاگردان مکتب یاقوت، سدهها پس از او در زیباتر کردن قلمهای ششگانه بسیار کوشیدند، باید به یاد داشت آنچه آنان ارائه کردند، نخستین بار با تلاشهای یاقوت مستعصمی، اصول یافت.
تصویر 2) کتابت یاقوت مستعصمی
ـ زرنگاری:
ـ صفحات آغازین: دو صفحۀ آغاز نسخه به سنت فراگیر نسخ آن دوران، با صفحات تزیین آراسته شده است. صفحات تزیین، جفتی قرینه با تزیینات هندسی است (تصویر 3). بخشبندیهای دقیق هندسی، در قابی چهارگوشه و ایستاده (برگرفته از قطع نسخه)، از جمله نمونههای ممتاز سدۀ هفتم هجری است. کمال این شیوه در قرآن اولجایتو و پس از آن (تا پیش از ظهور تیموریان) دیده میشود. حاشیۀ سیاه با گلهای روندۀ طلایی، مهارت هنرمند زرنگار را در اجرای آذینهای گیاهی آزاد نشان میدهد. شیوهای که در حاشیهسازی گفتهشده میبینیم در زرنگاری مکتب شیراز ادامه مییابد. بخشبندیهای هشتگوشه، یکی در میان با زمینههای آبی و طلایی، دربردارندۀ نقوش گیاهی قرینهاند. گلهایی که در هشتگوشههای آبی میبینیم، مرحلهای از سیر گذار برگنخلیها به اناریها را نشان میدهد (برای آگاهی بیشتر،
پیشینۀ نقش گل اناری در هنر ایران از دوران باستان تا عصر سلجوقی (مریم کشمیری، نشریۀ پژوهش هنر دانشگاه اصفهان، سال 5، ش 10) را در
اینجا بخوانید). هنرمند زرنگار، آذین حاشیهای را همچنان در همانندی با ساختار گلها و تزیینات میانرودانی اجرا کرده است؛ گرچه در بخش میانی از نخلیسازی، اندکی فاصله گرفته است، همچنان تا رسیدن به شمسههای نشان ایلخانی و تیموری راه بسیاری در پیش است (برای نمونه، این آذین نشان را با نمونهای در قرآن کتابخانۀ بریتانیا برابری دهید؛ برای تصویر نگاه کنید به: کشمیری، 1396: 239).
تصویر 3) صفحات آذین در ابتدای نسخه
ـ صفحۀ فاتحه: سدههای ششم و هفتم هجری، دوران شکلگیری صفحات فاتحۀ قرینه است، سنتی که در قرآنآرایی انتهای سدههای هشتم و پس از آن تا به امروز، شیوهای گریزناپذیر به شمار میآید. ازاینرو، در سدههای ششم و هفتم، قرآنهای بسیاری با صفحات افتتاح (فاتحۀ) قرینه و بسیاری دیگر با تک صفحۀ افتتاح دیده میشود. صفحات افتتاح قرینه، چنان که در قرآنی از سدۀ پنجم (ایران، اصفهان) دیده میشود (همان: 222)، چنان نگاشته و زرنگاری میشد تا صفحۀ نخست با بسمالله سورۀ حمد و صفحۀ مقابل با بسمالله سورۀ بقره آغاز گردد. تزیینات و شکل صفحهبندیها نیز برابر یکدیگر اجرا میشد. اما در قرآنهایی با تکصفحات افتتاح، چنان که در قرآن کتابخانۀ پاریس (تصویر 4) یا قرآن ابنبواب میبینیم (همان: 217، نگاه کنید به
یادداشت اهمیت قرآن ابن بواب در همین وبلاگ)، صفحۀ نخست، دربردارندۀ تمامی سورۀ حمد و آیات آغازین سورۀ بقره است. عنوانسازیها در گروه دوم، پیدرپی قرار میگیرد. جالب اینجاست که برخلاف بسیاری از قرآنهای تکافتتاح، هنرمند در نسخۀ کتابخانۀ پاریس، صفحۀ دوم را نیز همانند صفحۀ افتتاح آراسته است (تصویر 5). به بیان دیگر، صفحات افتتاح این نسخه از جهت زرنگاری، با اندکی چشمپوشی قرینه است اما در نگارش آیات، از قرینگی فاصله دارد (برای سیر دگرگونی صفحات فاتحه و ظهور افتتاحهای دوتایی نگاه کنید به: همان: 51 به بعد).
تصویر 4) صفحۀ افتتاح اصلی که دربردارندۀ سورۀ حمد و آیات آغازین سورۀ بقره است.
تصویر 5) صفحۀ افتتاح قرینه با آیاتی از سورۀ بقره
ـ قاب (کتیبۀ) عنوان در صفحات افتتاح: قابها به شیوۀ نسخههای سدههای پنجم و ششم (به اصطلاح سلجوقی) با بخشبندیهای سهبخشی بر زمینۀ گیاهی (تصویرهای 4 و 5) اجرا شده است (برای آشنایی بیشتر نگاه کنید به: همان: 60 به بعد). گلهای نقشبسته بر زمینۀ زرین، در نسخههای ایلخانی به تکرار دیده میشود. در نخستین صفحه (تصویر 4)، با آنکه کتیبهسازیهای قرینۀ بالا و پایین، برابر با سنت فراگیر این دوره اجرا شده است، کتیبۀ سادهای نیز در میانۀ صفحه میبینیم که به دلیل قرارگیری ابتدای سورۀ بقره در این صفحه است. کتیبۀ میانی به شیوۀ قاببندیهای نسخههای چهار سدۀ نخست اسلامی (شرح کامل این شیوه در: همان: 47)، سادهتر از کتیبهسازی بالا و پایین صفحه اجرا شده است (بخش میانی تصویر 4).
ـ آذین و لوحهای حاشیهای: آذین حاشیهای چنانکه پیشتر گفتیم، بیشتر به شیوۀ میانرودانی شبیه است تا شمسهسازیهای سدههای پسین. لوحهای حاشیهای نیز در برخی صفحات برای مشخص کردن، ابتدای حزبها یا جزءها آمده است (تصویر 6). آرایهها و بخشبندیهای درون آذینها و لوحها گوناگون است.
تصویر 6) نمونهای از آذین و لوح حاشیهای
ـ نشانهای جداسازی (میانآیهها، پنجآیهایها و دهآیهایها): همانند تمامی نسخ قرآنی این سدهها، نشانهایی برای مشخص کردن هر پنجآیه و هر دهآیه در کنار سطرها آمده است (ظهور و سیر دگرگونی این نشانها را بخوانید در: همان: 42ـ43). این نشانها که برای تعیین میزان قرائت روزانه یا آموزش قرآن در سدههای آغازین بسیار فراگیر بود، در قرآنِ کتابخانۀ پاریس، به آذینهای حاشیهای شباهت دارد (تصویر 7). شکوفههای زرین ششپَر نیز پایان هر آیه را مشخص کرده است (در تصویر 2 میانآیهها دیده میشود). در برخی صفحات، بهویژه در بخشهای پایانی، به دلیل کوتاهی آیات، نشانهای گوناگون چنان درپی هم آمده است که ردیفی از نشانهای زرین دیده میشود (تصویر 8).
تصویر 7) نمونهای دیگر از لوح حاشیهای و نشان جداسازی
تصویر 8) ردیفی از نشانهای جداسازی
ـ قاب عنوان سورهها: نام سوره و شمارۀ آیات هریک به دو شیوه در این نسخه اجرا شده است: با قاببندیهای چهارگوشه و بدون بخشبندی داخلی (مانند آنچه برای سورۀ بقره دیدیم؛ همچنین نگاه کنید به تصویر 9)؛ و یا زرنویسیهای آزاد و بدون قاب (تصویر 10).
تصویر 9) قاببندی عنوان سوره یا کتیبهسازی
تصویر 10) زرنویسی عنوان
تصویر 11) صفحۀ اختتام
ـ صفحۀ اختتام: آخرین صفحۀ این نسخه (تصویر 11) که دربردارندۀ دو آیۀ پایانی سورۀ فلق، سورۀ ناس و ترقیمه است، تزییناتی متفاوت با دیگر صفحات دارد. قاب عنوان آخرین سوره، کتیبهای آراسته با آذین حاشیهای زیبا است که در رنگبندی و پردازها، مهارت و دقت هنرمند آن دوران را نشان میدهد. قرینۀ قاب عنوان سورۀ ناس، قابی دیگر است که عبارت «صدق الله ...» را در خود دارد. با وجود تفاوت در بلندی دو عبارت که در این دو قاب نگاشته شده، هنرمند با رعایت رنگبندیها، شکل کلی بخشبندی کتیبه و تزیینات گیاهی به کاررفته، شکلی قرینه و همانند را پدید آورده است. ترقیمه، بدون قاببندی، در قالبی چهارگوشه و در چهار سطر نگاشته شده است. در پایان، ترنجی خوابیده با حاشیههای ابری و آذین اشکی، دیده میشود. تزیینات اشکی و رنگین با پردازهای ظریف را در بسیاری از نسخههای ممتاز این دوره و دورۀ ایلخانی میبینیم (برای نمونه نگاه کنید به: مونس الاحرار در دارالاثار اسلامی کویت؛ همان: 248).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ فضائلی، حبیبالله (1362)، اطلس خط، تحقیق در خطوط اسلامی، اصفهان، نشر مشعل و تهران، انتشارات ارغوان.
ـ کشمیری، مریم (1396)، تذهیب در ایران، تاریخچه، نقوش و اصطلاحات، تهران، سمت.
ـ URL1:
توضیحات نسخه در سایت کتابخانۀ ملی پاریس