ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
نخستین همایش دوسالانۀ بینالمللی انجمن علمی باستانشناسی ایران: برهمکنشهای فرهنگی، پیوست و گسست
تهران، دانشگاه تربیت مدرس
سیزدهم و چهاردهم آذرماه ۱۳۹۸
بازنمایی فرۀ شاهانه (فرّ کیانی) در هنر ایران باستان؛ میراثی از سنتهای هنری میانرودان
مریم کشمیری؛ دکتری پژوهش هنر
چکیدۀ فارسی در صفحۀ ۹۴ کتاب همایش (دریافت)
چکیدۀ انگلیسی در صفحۀ ۹۱ کتاب همایش
مقالۀ کامل، منتشرشده در کتاب مقالات همایش، صص. ۲۳۱ تا ۲۵۶ (دریافت)
چکیده:
بررسی آثار باستانی بهویژه ساسانیان نشان میدهد بازنمایی بصری فرۀ شاهانه، شباهت چشمگیری به بازنمود دیداری مِلَمَّو در آثار میانرودان باستان دارد و میتوان آن را ادامۀ همان سنت تصویرگری پیشاآریایی دانست. در باورهای کهن، ملمو، آتشی زرین و سوزان بر فراز سر شاهان و از آنِ خدایان بود و هنرمندان میانرودان، برای نمایش چنین مفهومی، شکل دایره را برگزیدند. این نماد بصری، بیهیچ دگرگونی در هنر آریاییها تکرار شد و حتی به میانۀ دورۀ اسلامی رسید. پژوهش پیش رو در دو سطح به تأثیر و تأثرها دربارۀ شکلگیری و فراگیری این نماد میپردازد: نخست، به چرایی گزینش شکل دایره ـ و نه اشکال دیگر مانند آتشِ شعلهور و ... ـ در هنر میانرودان مینگرد (شکلگیری)؛ سپس زمینههای پذیرش این نماد بصری را از سوی هنرمندان ایرانی میکاود (فراگیری). یافتهها نشان میدهد در سطح نخست عواملی مانند وضع اقلیمی منطقه و رخدادهای طبیعی پرتکرار، باورهای اسطورهای، پیروی از شیوۀ نگارش آن دوران (متنهای تصویرنگاشت) و تأثیرپذیری از هنر همسایگان از مهمترین دلایل پرداخت ملمو در قالب دایره است؛ در سطح دوم، با تکیه بر گزارش مزدیسنایی آفرینش، روایت تولد زرتشت در زادسپرم و پارهای فرازهای اوستا (خورشیدیشت و ماهیشت) پذیرش و فراگیری این نماد نزد آریاییها آشکار میشود. روش بررسی، تطبیقی و درزمانی است و در فرازهای گوناگون، بحث بازنمایی مفهوم ملمو و خورنه به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی گسترش یافته است. آثار بررسیشده بهشیوۀ هدفمند از میان نمونههای برجایمانده از هنر میانرودان و ایران آریایی (جامعۀ آماری) برگزیده شده، همگی دربردارندۀ نماد بصریِ پیشگفته است.
واژگان کلیدی:
مِلَمَّو؛ فرّه (خورنه)؛ هنر میانرودان؛ هنر اشکانی؛ هنر ساسانی.