ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

گل شاه‎ عباسی (گل اناری) ـ پیشینه و روند تحول

بررسی پیشینۀ نقش گل اناری در هنر ایران از دوران باستان تا عصر سلجوقی

مریم کشمیری

دوفصلنامۀ علمی ـ ترویجی پژوهش هنر (دانشگاه هنر اصفهان)، سال پنجم، شمارۀ دهم، پاییز و زمستان 1394


بسیاری بر این باورند گل شاه‎عباسی از دگرگونی آرایۀ نیلوفری برآمده است. اما آیا این رأی می‎تواند سیر شکل‎گیری این آرایه را به روشنی و بدون گسست نشان دهد؟ به‎ویژه آنکه در چند سدۀ نخست اسلامی، بررسی و تبیین دگردیسی‎های آرایۀ نیلوفری و چگونگی شکل‎گیری اناری اسلامی (شاه‎عباسی) با ابهام روبه‎روست. مقالۀ «بررسی پیشینۀ گل اناری در هنر ایران از دوران باستان تا عصر سلجوقی» می‎کوشد خاستگاه و دگرگونی گل‎های اناری اسلامی (شاه‎عباسی) را با بررسی آرایۀ نخلی (و نه نیلوفری) پی گیرد. به نظر می‎آید آرایۀ نخلی می‎تواند پیشینۀ روشن‎تری به دست دهد ...

 چکیده

خاستگاه و سیر دگرگونی آرایۀ پرکاربردی مانند اناری اسلامی (شاه‎عباسی) همواره مورد توجه پژوهشگران داخلی و خارجی بوده است. از تأثیرگذارترین آرا دربارۀ خاستگاه اناری می‎توان به نظر آرتور پوپ اشاره کرد که این نقش را امتداد نیلوفر نیم‎رخ باستانی می‎داند. اما این نظر چگونگی تحولات نیلوفری را در سده‎های نخست اسلامی (پیشاسلجوقی) توضیح نمی‎دهد و با گسستی پرابهام، روند دگرگونی‎ها را پس از سلجوقیان پی می‎گیرد. ایدۀ دیگر، مشابه پوپ، اناری را امتداد آرایه‎ای می‎داند که در زبان‎ها و گویش‎های گوناگون، نام‎هایی مانند نیلوفری، بادبزنی یا کنگری دارد. ایدۀ اخیر نه تنها خلأ سده‎های اولیۀ اسلامی را پُر نمی‎کند بلکه با کنار هم نشاندن نام‎های گوناگون، بر ابهام مطلب می‎افزاید. اما چگونه می‎توان خاستگاه اناری و مسیر تغییرات تاریخی آن را بدون گسست توضیح داد؟ آیا ریشۀ اناری اسلامی، نقشی به جز نیلوفری باستانی است؟ آرایۀ پیشنهادی چگونه گسست تاریخی را برطرف می‎کند؟ برای رسیدن به پاسخ، تلفیقی از روش‎های تاریخی، تحلیلی و توصیفی در نظر بوده است. بررسی آرایۀ جانشین، به‎گونه‎ای موردی و متمرکز بر تحلیل ساختار برگ نخلی صورت گرفته است و در مراحل گوناگون تحقیق، مقایسۀ ساختار برگ نخلی و نیلوفری، بحث را پیش می‎برد. مقالۀ پیش رو، تحقیقی کیفی با هدفی بنیادین است و می‎کوشد خاستگاه و سیر دگرگونی آرایه‎ای پُرکاربرد را در هنر ایران، بی هیچ ابهامی بیان نماید. بر اساس تحلیل‎های ساختاری، آرایه‎های نخلی و نیلوفری به یقین متفاوت از یکدیگرند؛ ساختار اناری اسلامی، تنها به نمونۀ نخلی نزدیک است. شواهد باستان‎شناسی نشان می‎دهد نخلی‎ها به‎ویژه در دورۀ ساسانی با نقش انار تلفیق شدند. از این هم‎نشینی، آرایه‎ای حاصل شد که بر اساس مستندات ارائه‎شده، در سده‎های نخست اسلامی نیز حضوری پررنگ داشته است. بنابراین، نه تنها ظهور آرایۀ شاه‎عباسی صفوی از راه بررسی دگردیسی‎های نخلی اناری، بی‎گسست امکان‎پذیر می‎شود؛ بلکه تحلیل‎های ساختاری نیز آن را تأیید می‎کند.

 

واژگان کلیدی

هنر ایران؛ نقش‎مایه‎های هنر ایران؛ نقش‎مایۀ اناری ـ اسلامی (گل شاه‎عباسی)؛ برگ نخلی؛ نیلوفر آبی (لوتوس).


نمودارهای زیر سیر دگرگونی آرایۀ اناری (شاه‎عباسی) و پیوستگی آن با دیگر آرایه‎ها را به کمک نقوش آثار برجای‎مانده نشان می‎دهد. شرح کامل نمودارها در متن مقاله آمده است:


متن کامل این مقاله را می‎توانید در صفحات 11 تا 24 نشریۀ پژوهش هنر،(سال پنجم، شمارۀ دهم) بخوانید.

همچنین می‎توانید مقاله را ازسایت اطلاع‎رسانی فرش ایران نیز دریافت کنید.


An Analysis of Pomegranate Flower Pattern in Iranian Art From Ancient to Saljuk Reign

Maryam Keshmiri


Abstract: here


 

نظرات 1 + ارسال نظر
گلارا محمدی شنبه 12 اسفند 1396 ساعت 17:51

مقاله بسیار خواندنی ای است
نکات مهمی در مقاله گفته شده، و واقعا ابهام پیرامون سیر تحول گل شاه عباسی رفع شده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد