ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

بودای بامیان بار دیگر سراپا ایستاد.

پس از تخریب تندیس‎های بودا در بامیان افغانستان، مردم و مقامات این کشور همواره در پی بازسازی و احیای هویت چندهزارسالۀ فرهنگی خود بودند. سرانجام تکنولوژی به یاری بودا شتافت...

 پس از تخریب تندیس‎های بودا در بامیان افغانستان1 (طالبان این دو پیکره را بت تشخیص داد و در مارس 2001 م. آن‎ها را منهدم کرد. خبر این تخریب و فیلم آن را در اینجا ببینید)، همواره مقامات و مردم این کشور در پی بازسازی مجدد این آثار بودند. هرساله در سالروز تخریب، در برابر جایگاه خالی این تندیس‎ها، مراسم گوناگونی برپا می‎کنند تا هویت چند هزار سالۀ تاریخی خود را در یاد زنده نگه دارند. اقداماتی نیز برای بازسازی فیزیکی این آثار آغاز شده که هنوز به سرانجام روشنی نرسیده است، اما تکنولوژی نوین، درهای تازه‎ای در برابر هنرمندان و دوستداران فرهنگ گشوده است.

پس از غروب آفتاب ششم و هفتم ژوئن 2015، Liang Hong و Zhang Xinyu، زوج ثروتمند چینی (پکن)، با تکنولوژی لیزر، بودای بزرگ را بار دیگر در برابر دیدگان 150 نفر برپا کردند. همراهی موسیقی و رقص‎های بینندگان، این پرفرمنس را به نیایشی آیینی در دنیای مدرن بدل کرد. [خبر اصلی را در Daily Mail یا Techno Crazed ببینید.]

بهای دستگاه لیزری که بودای بزرگ سه‎بعدی را پیش چشم آورد، حدود 150هزار دلار برآورد شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. بوداهای بامیان (ّبزرگ و کوچک) افغانستان، تندیس‎هایی از سده‎های 4 و 5 م. با قامتی حدود 35 و 53 متر بودند. این دو پیکره در طاقی‎های بزرگی در بخشی از کوه مشرف به دشت بامیان ساخته شده بودند.




نمایش بودای سه‎بعدی با لیزر



خبر تصویری دربارۀ بودای لیزری بامیان



بودای بامیان پیش از تخریب


جای خالی بودا پس از تخریب


بودای سه‎بعدی با لیزر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد