ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

رخدادهای فرهنگی و هنری تهران در آبان ماه 1357 به روایت مجلۀ سپید و سیاه

در بررسی دگرگونی‎های اجتماعی هنر، همواره اخبار برگزاری نمایشگاه‎ها و رویدادهای فرهنگی دهه‎های پیشین، اسنادی مهم و راه‎گشا بوده است. برپایۀ این اخبار می‎توان به ذوق هنری جامعه یا دست کم، ترویج ذوقی که سیاست‎های فرهنگی جامعه در پیش داشته است، پی برد. چنانچه، آمار استقبال از نمایشگاهی ـ هرچند حدودی و ژورنالیستی ـ در برخی از این گزارش‎ها آمده باشد، کمک بسیاری به درک فضای هنری آن دوران، پذیرش و ادراک مخاطبان هنر دارد. بر همین بنیان، گزارشی از صفحۀ مجلۀ سپید و سیاه (صفحۀ 48 و ادامه در صفحۀ 47) را در اینجا می‎آوریم که به تاریخ سوم آبان‎ماه 1357 منتشر شده است. گفتنی است، متن هر خبر از جهت محتوا و قالب نگارشی، به‎تمامی همانند نشریه است.ازاین‎رو، هیچ یک از اشکالات رسم‎الخطی یا حتی نگارشی تصحیح نشده است.



 اخبار نمایشگاه‎ها:

ـ نگارخانۀ شیخ: نمایشگاهی از گروه نقاشان معاصر تایلند (آبرنگ، اکلیلیک و گوهاش) تحت عنوان «دریائی‎ها». ساعت بازدید صبح‎ها 10 تا 12، بعدازظهرها 4 تا 8. خیابان بخارست، خیابان هشتم، شمارۀ 32.


ـ نگارخانۀ نیازی: نمایشگاهی از آثار یازده نقاش معاصر ایرانی؛ شیلا صالح، فرزانه نورزاده، منوچهر نیازی، محمد رویائی، احدالله کاکاوندی، محمود زنگنه، آلکس گورگیز، حسین فلاحی، عبدالله رحیمی، خسرو خزائی و مهدی سدیفی که تا دهم آبان برقرار خواهد بود. ساعت بازدید 5 تا 8 بعدازظهر. عباس‎آباد، روبروی شهر فرنگ، ساختمان 43.


ـ گالری سولیوان: نمایشگاهی از آثار نقاشان معروف جهان، سزان، وان گوگ، گوگن، تولوز لوترک، رودن و سورا که تا دهم آبانماه برقرار خواهد بود. ساعت بازدید 5 تا 8/5 بعدازظهر. خیابان فخر رازی مقابل دانشگاه شمارۀ 136.


ـ تبدیل نمایشگاه به فروشگاه نقاشی: در سالهای اخیر بیشتر نمایشگاههای نقاشی بفروشگاههای تابلوهای نقاشی بدل شده، هرچند که در این روزگار هنر با مادیات درآمیخته، اما بهتر است در ظاهر هم که شده، هنر را از سود و بهره‎خواهی دور نگهداریم.


ـ نگارخانۀ شیخ: نمایش آخرین آثار مدرن «حسین کاظمی» از 30 مهر به مدت پانزده روز ـ ساعت نمایشگاه 10 تا 12 و 5 تا 8. نگارخانۀ شیخ ـ خیابان بخارست ـ خیابان هشتم شمارۀ 32.



اخبار رادیو:

ـ آشتی ملی با موسیقی ملی: در گیرودار «آشتی ملی» بویژه پس از دگرگونی‎هایی که در رادیو و تلویزیون انجام گرفت، موسیقی اصیل ایرانی بیشتر شنیده میشود و آنان که با چشم خود ابتذال و انحطاط موسیقی ایرانی را میدیدند و در دل از عاملین انحطاط این هنر پر ارج شکوه داشتند و امیدوارند با پخش بیشتر صدای هنرمندان راستین موسیقی اصیل ایرانی را از خطر نابودی رهائی دهند.


اخبار تلویزیون:

ـ سرباز شکلاتی در تلویزیون: سرباز شکلاتی نمایشنامه طنزآمیز نویسنده شوخ‎طبع انگلیسی جرج برناردشاو توسط فرانک دولتشاهی برای تلویزیون ضبط خواهد شد. در این نمایشنامه محمد مطیع، تانیا جوهری و منوچهر نامور بازی دارند.


ـ بار دیگر در انتظار گودو: نمایشنامه «در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت که چند سال پیش توسط داود رشیدی در یکی از جشنهای هنر بر صحنه آمد بار دیگر با مختصر تغییر در نام یعنی با نام «بازگشت گودو» توسط منوچهر شیبانی شاعر، نقاش و فیلمساز برای پخش در تلویزیون ضبط شده است. شیبانی بعد از کارگردانی نمایش «نقاشی روی چوب» اثر اینگمار برگمن این دومین تجربه او در این زمینه است.


ـ نادر نادرپور مدیر یک سریال تلویزیونی! نظام فاطمی سرگرم ساختن مجموعه‎ای از روی اثر معروف نظامی گنجوی (هفت‎پیکر) برای تلویزیون است که با مدیریت نادر نادرپور و شرکت مرتضی احمدی، شهاب عسگری، محسن آراسته و ولی‎اله مومنی در نقش بهرام گور بطور رنگی به مدیریت قدرت‎اله احسانی فیلمبرداری میشود.


ـ باز هم مش قاسم: در زمان پخش سریال «دائی جان ناپلئون» تیپی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفت «تیپ» مشق قاسم بود و روی این اصل یکبار دیگر این تیپ در سریال جدیدی که تقی سلحشور برای تلویزیون میسازد مورد استفاده واقع شده است.


ـ تالار رودکی مجدداً آغاز بکار کرد: با کاسته شدن منع عبورومرور برنامه‎های تالار رودکی که اجرای آنها اندکی به تعویق افتاده بود، مجدداً از دوشنبه دهم مهرماه اجرا شد. در نظر است عوائد کلیه برنامه‎هائی که در مهرماه در تالار رودکی اجرا شده است برای کمک به زلزله‎زدگان خراسان اختصاص یابد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد