ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

برنامه‎ای راه‎گشا در آشنایی با تمدن فرارودی (The Sogdians, influencers on the silk roads)

برنامۀ [پروژه] یادشده که به همت گالری فریر ـ سکلر و تیم تحقیقاتی ورزیدۀ آن کلید خورده، با همیاری و همفکری گروه بزرگی از استادان، پژوهشگران، دانشجویان و ... پیش رفته است؛ این پروژه که در بردارندۀ دستاوردهای گوناگون دربارۀ سغد و تمدن فرارودی است، گام بلندی را در (باز)شناخت فرهنگ و تمدن آن نواحی برمی‎دارد.  


ارائۀ فرازهایی از پروژه در فضای مجازی به آدرس https://sogdians.si.edu/ (اینجا) در قالب یک نمایشگاه آنلاین (online exhibition) راه دسترسی را بر همگان گشوده است. البته بهره‎مندی از محتوای این وبسایت با قوانین ویژه‎ای ممکن است که در صفحه‎ای از سایت به تفصیل آمده است.

گستردگی حوزه‎های کاوش‎شده (فرهنگ، زبان، تولیدات هنری و ...) در کنار نمونه‎تصویرهای باکیفیتی که گاه دسترسی به برخی از آنان به دلیل کم‎لطفی مجمموعه‎ها یا بودن در مکانی ویژه (مانند برخی دیوارنگاری‎های غارها) بسیار دشوار می‎شود، بر اهمیت نمایشگاه آنلاین افزوده است. نکتۀ مهم دیگر اینکه هر تصویر به دقت معرفی و زیرنویس شده است، چیستی، اندازه‎ها، مواد و مصالح، محل نگهداری و شمارۀ ثبت آثار با امانت‎داری کامل آمده است که امکان بهره‎مندی پژوهشگرانه از آن‎ها را فراهم می‎کند. همچنین کنکاش در حوزۀ گسترده‎ای که اشتراکات فرهنگی قابل توجهی دارد ـ آن هم به همت پژوهشگرانی از کشورهای گوناگون ـ امکان شکل‎گیری و پیشبرد نگاهی تطبیقی و موشکافانه را به ارمغان می‎آورد.


نظرات 1 + ارسال نظر
کتایون شنبه 8 آذر 1399 ساعت 23:43

سپاس از شما استاد گرانقدر

سلام
متشکرم از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد