ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)
ارثنگ (Arthang)

ارثنگ (Arthang)

تاریخ هنر (گزیدۀ 'گفتارها، یادداشت‎های پراکنده، مقاله و پژوهش‎ها)

گزارشی از وبینار چهارجلسه‌ای تصویریابی و تصویرپژوهی در هنر

پوستر وبینار:


 

 

پژوهشکدۀ هنر دانشگاه الزهرا(س) با همراهی معاونت پژوهشی دانشکدۀ هنر این دانشگاه، وبینار چهارجلسه‎ای «تصویریابی و تصویرپژوهی در هنر» را در روزهای 8، 9، 11 و 12 اسفندماه 1400 برگزار کرد. مدرس این وبینار، دکتر مریم کشمیری، عضو هیئت علمی گروه نقاشی دانشگاه الزهرا(س) بود. وبینار تصویرپژوهی که به هدف آشنایی اهالی هنر با امکان دسترسی به تصویرهای معتبر آثار هنری در وبسایت موزه‎ها، کتابخانه‎ها و مجموعه‎های معتبر جهانی تشکیل شد، با استقبال چشم‎گیر دانشجویان همراه بود. شرکت‎کنندگان در این جلسات، علاوه بر آشنایی با ساختارها و بخش‎های گوناگون درگاه موزه‎ها و کتابخانه‎های هنری به شکلی هم‎زمان، خود به جستجو و بررسی آثار درون این مراکز پرداختند. محتویات آموزشی این وبینار به شکلی تنظیم شده بود که شرکت‎کنندگان از ساده‎ترین مبانی جستجوی آثار آغاز می‎کردند و در جریان جلسات با دشواری‎ها و پیچیدگی‎های این مسیر آشنا می‎شدند. در این وبینار همچنین شیوۀ جستجو در برخی از مهم‎ترین مراکز نگهداری آثار هنر ایرانی بررسی و آموزش داده شد:

جلسۀ نخست: آشنایی با وبسایت موزۀ آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، موزۀ ملی ایران و نیز جستجوی تخصصی در وبسایت کتابخانه و موزۀ ملی ملک و کتابخانۀ ملی ایران (بخش نسخ خطی).

جلسۀ دوم: آشنایی با فضای درگاه‎های انگلیسی‎زبان، بررسی مهم‎ترین کلیدواژگان جستجو و دریافت اطلاعات موزه‎شناسی در این وبسایت‎ها و نیز چگونگی دریافت تصویر با بالاترین کیفیت. در این جلسه به شکل موردی درگاه موزه آرمیتاژ روسیه، موزۀ هنر کلولند، موزۀ بریتانیا، موزۀ هنرهای زیبای بوستون، متروپولیتن، مجموعۀ هنر والترز، موزۀ ویکتوریا و آلبرت و نیز مجموعه‎های هنری ناصر خلیلی و دیوید (کپنهاگ) همراه با شرکت‎کنندگان بازبینی شد.

جلسۀ سوم: در این جلسه، شرکت‎کنندگان با تمرکز و بررسی درگاه کتابخانه‎های بریتانیا، چستربیتی، کنگره، والترز در هر دو بخش قرآن‎های خطی و نسخ فارسی با چگونگی جستجو و تورق نسخ خطی در درگاه‎های مهم‎ترین کتابخانه‎های جهان آشنا شدند. جستجو و دریافت تصویرهای با کیفیت از صفحات قرآن‎های کوفی، نسخ قرآنی دورۀ مغول و پس از آن، نسخه‎های فارسی مصوّر و مُذهّب در سومین جلسه مورد توجه بود. همچنین علاقمندان در کنار آشنایی با بخش نسخ اسلامی کتابخانه کمبریج با پروژۀ شاهنامه‎پژوهی تصویری این دانشگاه نیز آشنا شدند و دسترسی به این بخش را نیز تمرین کردند.

جلسۀ چهارم که به گفتۀ برخی شرکت‎کنندگان از مهم‎ترین بخش‎های این وبینار بود، بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این جلسه تمرکز بر شیوۀ آرشیوسازی و دسته‎بندی تصویرهای دریافت‎شده در رایانه‎های شخصی بود. شرکت‎کنندگان پس از آشنایی با سیستم‎های فهرست‎بندی کتابخانه‎ای مانند دیویی و کنگره و نیز مرور برخی شیوه‎های دسته‎بندی‎های موزه‎ای با چند نمونه از آرشیوسازی‎های شخصی آشنا شدند. سپس برای سهولت دسترسی سریع به آثار در رایانه‎های شخصی، برخی نرم‎افزارها و نحوۀ استفاده از آن‎ها بررسی شد.
به درخواست شماری از علاقمندان پژوهشکدۀ هنر در نظر دارد وبینار یادشده را در بهار 1401 بار دیگر برگزار نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد