قرآنی که امروزه با نام قرآن ابنبواب در مجموعۀ چستربیتی نگهداری میشود یکی از ارزشمندترین نسخههای کتاب مقدس مسلمانان به شمار میآید. اهمیت این نسخه در چیست؟ چرا در بررسی تاریخ زرنگاری قرآن به آن میپردازند؟
علیبن هلال، خوشنویس برجستۀ جهان اسلام به دلیل منصب پدرش (پردهدار دربار آل بویه) به ابنبواب شهرت یافت. او از برجستگان و اندیشمندان زمان خود بود، اما بیشتر به سبب زیبایی خط و نوشتههایش بنام است. ابنبواب را از خوشنویسان پُرکار تاریخ خوشنویسی و کتابت میدانند تا آنجا که نگارش 64 نسخۀ قرآنی را به او نسبت میدهند که البته بیشتر آنها امروز در دست نیست (فضائلی، 1362: 300). ابنبواب (بهروایتی) در 413 ه.ق. در زمان خلافت القادربالله چشم از جهان فروبست.
از مهمترین و نادرترین قرآنها به خط ابنبواب، نسخهای به تاریخ 391 ه.ق. (برپایۀ ترقیمۀ نسخه، تصویر 4) است که امروزه در
مجموعۀ چستربیتی (به شمارۀ 1431) نگهداری میشود. یاقوت حموی در
معجمالادبا به نقل از کتاب
المفاوضه مینویسد ابنبواب روایت کرده است هنگامی که در شیراز، سرپرست کتابخانۀ بهاءالدوله پسر عضدالدوله بود، کتابت و زرنگاری (تذهیب) بخشهایی از یک قرآن قدیمی را بازسازی کرد (همایونفرخ، 1345: 9ـ10). این روایت، گواهی بر توانایی ابنبواب در زرنگاری صفحات است. بنابراین امکان دارد نه تنها خوشنویسی بلکه آرایههای قرآن چستربیتی نیز به دست ابنبواب اجرا شده باشد.
افزونبر اینکه قرآن چستربیتی از اندک نمونههایی است که نگارش و آرایهبندی هنرمند برجستهای چون ابنبواب را نشان میدهد، به دلایلی دیگر نیز این نسخه در بررسی تاریخ قرآنآرایی اسلامی اهمیت دارد. در زیر بر مهمترین آنها اشاره میکنیم:
1. قلم نسخ:این قرآن با قلم نسخ آغازین کتابت شده است. اتینگهاوزن، قلم نسخ را یکی از سه ویژگی بنیادین نسخههای سلجوقی میداند (همو، 1387: 2240)؛
2. قطع عمودی: قرآن ابنبواب، یکی از قدیمیترین قرآنها به قطع عمودی است (نگاه کنید به تصویرهای 1ـ4)؛
3. کاغذ: برخلاف دیگر نسخههای همدوره، ابنبواب این قرآن را بر کاغذ (و نه پوست) نگاشته است؛
4. شکلگیری صفحات فاتحه (افتتاح): از آنجا که در دو صفحۀ آغازین تمامی قرآنها، سورۀ فاتحهالکتاب نگاشته میشود، به دو صفحۀ نخستین یا افتتاح، صفحات فاتحه نیز میگویند. سنتی که همواره در تاریخ قرآنآرایی اسلامی میبینیم، نگارش صفحات فاتحه در متن تزییناتی ممتازتر و برجستهتر از دیگر صفحات هر نسخه است. قرآن ابنبواب از قدیمیترین نمونههایی است که این تمایز صفحهآرایی را نشان میدهد. در این قرآن، اسامی سورههای فاتحه و بقره (در صفحۀ نخست) میان قابی پرآذین نگاشته شده است و نام سایر سورهها در صفحات پسین، زرنگاشت با تزیینات گیاهی، اما بیقاب دیده میشود (آرایهبندی نام سورهها را در تصویرهای 1 و 2 مقایسه کنید)؛
5. صفحات تزیین: در ابتدای برخی نسخههای سدههای نخست هجری، صفحاتی بینگاشته با شکلبندیهای هندسی، تنها برای آذین اجرا شده است. قرآن ابنبواب، چندین صفحۀ دوتایی تزیین دارد (تصویر 3 نمونهای از این صفحات است) که هر یک با دیگری در شکل و رنگ متفاوت است. صفحات تزیین، در نسخههای سدههای بعد به صفحات تقدیم، عنوان، دعای آغازین، صفحات فهرست و ... دگرگون میشود.
در نگارش این متن بر این آثار نگاهی داشتیم:
ـ اتینگهاوزن، ریچارد (1387)، «تذهیب نسخ خطی»، برگردان زهرا باستی، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن (1387)،
سیری در هنر ایران، ج 5، ویراستۀ سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چ 1.
ـ فضائلی، حبیبالله (1362)،
اطلس خط، تحقیق در خطوط اسلامی، اصفهان: نشر مشعل و تهران: نشر ارغوان، چ 2.
ـ همایونفرخ، رکنالدین (1345)، «تاریخچۀ کتاب و کتابخانه در ایران»،
نشریۀ هنر و مردم، ش 51، 7ـ10.

تصویر 1) صفحات فاتحه قرآن ابنبواب
تصویر 2) نمونهای از عنوانآراییهای دیگر سورهها در قرآن ابنبواب
تصویر 3) یکی از صفحات تزیین
تصویر 4) صفحۀ پایانی، دعای اختتام و ترقیمۀ قرآن ابنبواب