مریم کشمیری (نویسندۀ مسئول)؛ دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی
مطالعات تطبیقی هنر، سال ششم، شمارۀ دوازدهم، پاییز و زمستان 1395، صفحات 57 تا 70.

دیوارنگارۀ دوربان؛ آفریقای جنوبی؛ تصویری امروزی از الهه قوم زولو

الهه قوم زولو در هیأت باستانی و پیشااستعماری خود
آیا استعمار توانست خدایی اروپایی را جایگزین الهگان و خدایان بومی آفریقای جنوبی کند؟ الههای که امروز بر یکی از دیوارهای دوربان، مردم شهر را مهربانانه مینگرد، چه نسبتی با خدای پدر و الهگان بومی آفریقا دارد؟ جریانهای اجتماعی متأثر از این دیوارنگاره چه تأثیری در زندگی زنان دوربان داشتند؟ دیوارنگارۀ دوربان، نمایشی از کدام نظریۀ پسااستعماری است؟ ادوارد سعید یا هومی بابا؟ این پژوهش، پاسخی به پرسشهایی از این دست است.
هومی بابا تأکید میکند دورگهگی، حاصل حرکت گفتمانهای استعمارگر و استعمارشده به سوی یکدیگر در فضای سوم است. آنچه پدید میآید (هیبرید)، ابژهای تازه است که میتواند سبب تحول گفتمان قدرت و حرکتی جدید در اجتماع گردد. این نوشتار با هدف مقایسۀ المانهای بصری و مفهومی دیوارنگارۀ دوربان در آفریقای جنوبی با گفتمانهای پدیدآورندهاش ـ گفتمان مسیحیت (استعمارگر) و باورهای قوم زولو (استعمارشده) ـ در فضای سوم و تأثیر فضای میانه در هنرهای تجسمی شکل گرفته است و میکوشد اثرات فضای سوم را در شکلگیری جریانهای اجتماعی متأثر از هنر نمایان سازد. تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود: دیوارنگارۀ یادشده، محصولی دورگه است یا تنها تلفیقی ساده را نشان میدهد؟ در مقایسه با گفتمانهای پیش از خود چه عناصری را اتخاذ کرده و چه تحولاتی در آنان ایجاد نموده است؟ [...] این پژوهش با تکیه بر آرای مخاطبان بومی و اروپاییان مهاجر و جریان اجتماعی که پس از اجرای دیوارنگاره به راه افتاد (مبارزه با ایدز و جلوگیری از پایمال کردن حقوق دختران بومی) نشان میدهد دیوارنگارۀ دوربان نه تنها تلفیق عناصر هنر بومی و وارداتی نیست بلکه ویژگی تحول گفتمان اجتماعی ـ سیاسی در نظریۀ بابا را نیز بازمینمایاند.
واژگان کلیدی:
فضای سوم؛ هنر معاصر آفریقای جنوبی؛ هنر پسااستعماری؛ نومخوبولوانا؛ دیوارنگارۀ دوربان.
مقالۀ کامل را در دو فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی
مطالعات تطبیقی هنر، سال ششم، شمارۀ دوازدهم، پاییز و زمستان 1395، صفحات 57 تا 70 بخوانید. متن مقاله را میتوانید از
اینجا دریافت کنید.
A Comparative Study of Zulu Goddess and God the Father in Durban’s Mural Painting
Based on Bhabha’s Third Space Theory
Maryam Keshmiri
Read here
به طور خیلی اتفاقی، با جستجوی مقاله ها در موضوع هومی بابا به اینجا رسیدم، از خواندن مقاله شما بسیار لذت بردم. وبلاگ جالبی دارید.
به امید موفقیت های افزون تر
بسیار از شما سپاسگزارم.