نیای تجویدیها، برپایۀ آنچه از زبان اکبر تجویدی بازگفتهاند، مختارالقراء، یکی از خوانندگان و قاریان دورۀ صفویه بود و چون وی به امر پادشاه صفوی، رسالهای دربارۀ قوانین تجوید نوشت، فرزندان او با نام مختار تجویدی شناخته شدند (نقل در: فرشتیان، ۱۳۹۶).
پدربزرگ آنها، میرزا محمدعلی سلطانالکتّاب اصفهانی، یکی از استادان ممتاز خوشنویسی بود. سلطانالکتّاب در نگارش نَسخ، ثلث و رقاع شهرت داشت (همایی، ۱۳۷۵: ۷۸ و ۲۳۶). او را یکی از شاگردان برجستۀ اشرفالکتّاب اصفهانی میدانند (همان: ۱۲۰ و ۲۲۴). آقا میرزا مهدی، محمدکاظم و آقا میرهادی، سه تن از پسران سلطانالکتّاب به هنر روی آوردند. نیای مادری ایشان، میرزا بابا نقاشباشی بود (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲؛ افتخاری، ۱۳۷۲: ۱۶).
محمدکاظم، یکی از برادران بزرگتر هادی تجویدی، از دانشمندان و نقاشان بزرگ زمان خود بود (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲).
آقا میرزا مهدی در خوشنویسی و نقاشی دستی داشت و نیکو شعر میسرود و تائب، تخلص میکرد. ازاینرو در نقاشی نیز مهدی تائب رقم میزد (همانجا). وی همچنین طراح تمبرهای پستی بود (پاکباز، ۱۳۸۷: ۱۵۸).

هادی تجویدی؛ نگارگر و نقاش (۱۲۷۲ـ۱۳۱۸ ه.ش)
آقا میرهادی تجویدی در ۱۲۷۲ ش. در اصفهان به دنیا آمد (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲). نقاشی را از دایی خود، حاج میرزا آقا امامی اصفهانی (همایی، ۱۳۷۵: ۳۲۲؛ میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف) و برادران بزرگتر آموخت. سپس نزد آقا محمد ابراهیم شاگردی کرد(همایی، ۱۳۷۵: ۳۳۴-۳۳۵). مدتی نیز از نازکخیالی میرزا احمد نقاشباشی بهره برد (میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف). در ۱۲۹۵ ه.ش. برای راهاندازی کارگاهی در مجمعالصنایع به تهران آمد (میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف؛ پاکباز، ۱۳۸۷: ۱۵۸؛ افشار مهاجر، ۱۳۹۱: ۱۸۰). با معرفی حکیمالملک (وزیر معارف وقت)، کلاسهایی در مدرسۀ صنایع مستظرفه برای آموزش نگارگری سنتی در اختیارش نهادند (میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف) و همزمان، نزد کمالالملک به یادگیری مهارتهای نقاشی اروپایی پرداخت (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲؛ پاکباز، ۱۳۸۷: ۱۵۸). در ۱۳۰۸ ه.ش. در مدرسۀ صنایع قدیمه که حسین طاهرزاده بهزاد راهاندازی کرده بود، به تدریس نگارگری سنتی پرداخت (میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف). جنبش نگارگری جدید، وامدار تلاشهای وی در تربیت شاگردان بسیار است (پاکباز، ۱۳۸۶: ۱۹۱)؛ شاگردانی چون علی کریمی، محمدعلی زاویه، ابوطالب مقیمی، علی مطیع، سلیم عقیلی و ... (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲؛ میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف؛ پاکباز، ۱۳۸۶: ۱۹۱). از مهمترین نگارههای هادی تجویدی میتوان به گنبد بنفش (۱۳۰۷ ه.ش) و فردوسی در دربار سلطان محمود (۱۳۱۵ ه.ش) اشاره کرد (پاکباز، ۱۳۸۷: ۱۵۸). نگارۀ یوسف و یعقوب، آخرین اثر اوست که با فرا رسیدن مرگ، ناتمام ماند (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲). نگارۀ گنبد بنفش یا هفت گنبد بهرام با حاشیۀ تشعیر، بازنمایی بر تخت نشستن بهرام در روز چهارشنبه در گنبد بنفش است. این نگاره به سبک آثار مکتب هرات و بسیار همانند شیوۀ استاد میرک ساخته شده است (افتخاری، ۱۳۷۲: ۱۸).
هادی تجویدی به موسیقی نیز علاقمند بود و ردیفهای آوازی را از نایب اسدالله (نوازندۀ نی) آموخته بود (میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف). او تار را نیکو مینواخت و در تهران شاگرد غلامحسین درویشخان بود (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲). هادی تجویدی در ۲۱ اسفندماه ۱۳۱۸ ه.ش. (سن ۴۶ سالگی) پس از بیماریای طولانی، در تهران درگذشت (بینام، ۱۳۴۶: ۴۲؛ افتخاری، ۱۳۷۲: ۱۶؛ میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ الف) و در ابن بابویه به خاک سپرده شد (تقوی، ۱۳۹۰). هادی تجویدی سه پسر (به نامهای علی، محمد و اکبر) و دو دختر داشت.
فردوسی در دربار سلطان محمود (۱۳۱۵ ه.ش) نمونهای از نگارههای استاد هادی خان تجویدی است.
نمونههایی از نقاشیهای استاد هادی خان تجویدی در مکتب کمالالملک

علی تجویدی؛ نوازنده و آهنگساز (۱۲۹۸ـ۱۳۸۴ ه.ش)
علی تجویدی، بزرگترین پسر هادی تجویدی، به سال ۱۲۹۸ ه.ش. در تهران به دنیا آمد. الفبای موسیقی را از پدرش آموخت. نخستین استاد رسمی او غلامحسین ظهیرالدینی در فلوت بود (خوشنام، ۱۳۹۳). خود میگوید فلوت را در گروه پیشاهنگی دبیرستان آموخت و از این راه با نت آشنا شد (نجوا، ۲۰۰۶). بهمن بوستان مینویسد او نخست با نیلبک آغاز کرد اما به زودی، نارسایی نیلبک، او را به نوازندگی فلوت کشاند (نقل در: علینژاد، ۲۰۰۶). تجویدی در ۱۶ سالگی، نواختن ویلن را زیر نظر حسین یاحقی آغاز کرد. پس از دو سال، به کلاسهای استاد ابوالحسن صبا راه یافت و هشت سال برای آموختن ویلن و سهتار نزد وی شاگردی کرد (خوشنام، ۱۳۹۳). او در شیوۀ نوازندگی به استادش، صبا بسیار همانند بود (وجدانی، ۱۳۸۶: ۲۱۲). در جایی گفته است استاد صبا از شاگردان نقاشی پدرش بود و به منزل آنان آمدوشد داشت (نقل در: نجوا، ۲۰۰۶). علی تجویدی در کنار ویلن و سهتار، تنبک را نیز از صبا آموخت. به توصیۀ استاد (صبا) مدتی نزد ویلننوازان کلاسیک آموزش دید. سپس با راهنمایی رکنالدین مختاری، برای آشنایی بیشتر با آهنگسازی، ارکستراسیون و هارمونی در کنسرواتوارهای موسیقی شاگردی کرد. او همچنین از آموزشهای ملیک آبراهیمیان و بابگن تامبرازیان و ... بهره گرفت (همان). در کنار استاد صبا به آموزش ویلن در هنرستان عالی موسیقی ملی پرداخت و پس از درگذشت وی در ۱۳۳۶ ه.ش. مسئولیت تدریس ویلن به وی واگذار شد (علینژاد، ۲۰۰۶).
تجویدی افزونبر جایگاه نوازندگیاش، یکی از آهنگسازان برجستۀ معاصر بهویژه در مجموعۀ گلها بود (وجدانی، ۱۳۸۶: ۲۱۲). علینژاد به نقل از تجویدی مینویسد به تقریب برای ۱۵۰ ترانه، آهنگ ساخته است (علینژاد، ۲۰۰۶). از مهمترین ساختههای تجویدی میتوان به این آثار اشاره کرد: آتش کاروان (در دستگاه شور، با صدای دلکش، شعری از معینی کرمانشاهی؛
اینجا بشنوید)؛ میگذرم (چهارگاه، دلکش، معینی کرمانشاهی؛
اینجا بشنوید)؛ بر تربت حافظ (سهگاه، دلکش، علی تجویدی)؛ مرا عاشقی شیدا (سهگاه، بنان، منیره طه؛
اینجا بشنوید)؛ نیایش (سهگاه، بنان و حمیرا، بیژن ترقی)؛ داد از دل (سهگاه، حسین قوامی، معینی کرمانشاهی؛
اینجا بشنوید)؛ سنگ خارا (بوسلیک، مرضیه، معینی کرمانشاهی)، دیدی که رسوا شد دلم (دشتی، مرضیه، رهی معیری)؛ رفتم (دشتی، هایده، اسماعیل نواب صفا)، چرخ گردون (دشتی، علی اصغر شاهزیدی، بیژن ترقی؛
اینجا بشنوید) و ... پژوهشهای او در موسیقی ایرانی در مجموعۀ سه جلدی
موسیقی ایرانی و کتاب
چهارگاه، همایون و آواز بیات اصفهان منتشر شد. در سال ۱۳۷۸ه.ش. به پاس عمری تلاش از او تجلیل گردید. اثری با نام
یادگار استاد (تکنوازی ویلن و سهتار) در بزرگداشت تجویدی به سال ۱۳۷۹ ه.ش. ضبط و انتشار یافت که بسیار او را خرسند کرد (علینژاد، ۲۰۰۶). چندی بعد، چهرۀ ماندگار شد. همچنین در سال ۱۹۹۷ م، یونسکو از او تقدیر کرد (وجدانی، ۱۳۸۶: ۲۱۲) و در ۱۹۹۸ م. مرکز تحقیقات بیوگرافی آمریکا با همکاری دانشگاه کمبریج انگلستان، او را مرد سال ۱۹۹۸ نامید (بینام، ۱۳۸۷: ۱۷۸). تجویدی در نشستی گفته بود من «از سوی دانشگاه کمبریج لندن نیز نامههایی دریافت داشتهام که در آخرین آنها نوشته است: ما مفتخریم که به خاطر سوابق طولانی و با ارزش شما، امروز میتوانیم یکی از ۴۹۸ صندلی منتخبین هنرمندان جهان را به شما پیشنهاد کنیم. من همۀ این دعوتنامهها و اسناد را عیناً به وزارت ارشاد تحویل دادم تا آنها در این مورد تصمیم بگیرند چون از نظر من این یک مسئلۀ شخصی و فردی نیست و در اصل این موضوع جنبۀ ملی و فرهنگی دارد و به کل جامعۀ هنری باز میگردد» (همان: ۱۷۹). علی تجویدی در ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۴ ه.ش. در سن ۸۶ سالگی از بیماری سرطان درگذشت و در قطعۀ هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
محمد تجویدی؛ نگارگر (۱۳۰۳ـ۱۳۷۳ ه.ش)
محمد تجویدی، دومین پسر هادی تجویدی و از نگارگران بنام دورۀ ماست. او مبانی نقاشی سنتی ایران را نزد پدرش، هادی تجویدی فرا گرفت. چند سالی پس از درگذشت پدر، در ۱۳۲۱ ه.ش. به مدرسۀ صنایع قدیمه رفت و با راهنمایی استادانی مانند محمدعلی زاویه، ابوطالب مقیمی، علی کریمی و حسین طاهرزاده بهزاد بر دانستهها و مهارت خویش افزود (میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ ب). پس از پایان تحصیلات و گذراندن دورههای پراکندۀ تدریس، در ۱۳۳۲ ه.ش. با حکم شورای عالی فرهنگ، استاد هنرستان هنرهای زیبا شد. تجویدی تدریس در هنرستان را پس از درگذشت بهزاد رها کرد (کاشفی، نقل در: همان) و برای درک شیوههای هنری استادان کشورهای اسلامی و سپس نامآوران نقاشی اروپا، به کشورهای بسیاری سفر کرد. نتیجۀ این سفرها، برگزاری نمایشگاههای گوناگون در کشورهای اروپایی و آمریکا است. یکی از نمایشگاههای او در فرانسه با سهراب سپهری بود (کاشفی، نقل در: همان). در آثار فراوان او که بیشتر برگههای کتابها و دیوانهای شعر را آراسته است، درکنار شیوههای نگارگری سنتی ایران، تأثیرات نقاشیهای بیزانس و گوتیک (در رنگ و شکل) دیده میشود (کاشفی، ۱۳۶۵: ۱۲۴) چندان که برخی کارشناسان، آثار او را دور از نقاشی سنتی ایران میدانند و باور دارند آثار محمد تجویدی، بیشتر با موضوعات هنر ایران پیوند خورده است (نقل در: اعتمادی، ۱۳۷۷: ۳۹). اما تجویدی خود نظری دیگر داشت. او در جایی گفته است: «هنرمند واقعی تا آخر عمر باید طلبه باشد و کوشش کند که راه اصلی خود را که همان هنر بومی اوست، پیگیری و تکمیل کند و راهی برای آیندگان پس از خود بگشاید که روشنگر هنر آیندۀ کشورش باشد. از صناعات هنری، مثل پرسپکتیو یا آناتومی و یا رنگهای سرد و گرم و غیره فقط در اصول و ذوق هنرهای ملی و پیشبرد این ودیعه و میراث الهی استفاده نماید، نه اینکه به پیروی از صناعات هنر نقاشی، خود را غرق در آنها سازد و به نام مکاتب و ایسمهای گونهگون هنر، پایبند آنها گردد و تراوشات فکری و هنری خود که متأثر از جامعه است، دور بماند و در آنها حل گردد» (نقل در: کاشفی، ۱۳۶۵: ۱۲۵).
محمد تجویدی از هنرمندان پرکار به شمار میآید. هنر او در بیش از ۲۵۰ اثر کلاسیک فارسی (دیوان شعرایی مانند حافظ، خیام، سعدی، باباطاهر، شاهنامۀ فردوسی و ...) دیده میشود. همچنین نگارگری برخی آثار معاصرین مانند حماسۀ هیزمشکن (بسیج خلخالی) اثر اوست (افتخاری، نقل در: میرابوالقاسمی، ۱۳۹۳ ب). خود میگوید: «آثار من به قدری زیاد است که بعضی وقتها با دیدن آنها خود شگفتزده میشوم و حتی آنها را فراموش کردهام و فقط با امضای خود آنها را میشناسم» (کاشفی، ۱۳۶۵: ۱۲۵). تجویدی افزونبر تصویرگری کتابها، متأثر از شمایلسازان بیزانس و گوتیک مانند آندره روبلف، تعداد بسیاری شمایل مذهبی نیز از خود به یادگار گذاشته است. از این دست است شمایل حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) (همانجا). این آثار به شیوهای ناتورالیستی و با بهکارگیری نور و حجمپردازیهای غربی چنان پرداخته شده است که در نگارگری ایران فراگیر نیست (اعتمادی، ۱۳۷۷: ۳۹).
استاد محمد تجویدی به سال ۱۳۷۳ ه.ش. در سن ۷۰ سالگی در تهران درگذشت.
امام حسین (ع)، محمد تجویدی
برخی نگارههای محمد تجویدی
اکبر تجویدی؛ پژوهشگر، مترجم، نقاش (۱۳۰۵ـ۱۳۹۶ ه.ش)
اکبر تجویدی، سومین پسر هادی تجویدی بود. گرچه او نیز مانند برادر بزرگتر، نگارگری را از پدر آموخته بود و نزد استادانی شاگردی کرده بود، بیشتر با پژوهشهایش شناخته شده است. اکبر تجویدی از پیشگامان پژوهشهای تاریخ هنر ایران بهویژه در حوزۀ نگارگری به شمار میآید. او در دهههای ۴۰ و ۵۰ خورشیدی از نویسندگان پرکار نشریات هنری مانند
هنر و مردم بود (نگاه کنید به
آرشیو نشریه در اینجا). این پژوهشها، بیشتر دربارۀ تاریخ هنر، هنرهای سنتی، معماری و باستانشناسی است. اکبر تجویدی، دبیری دومین بیینال تهران (۱۳۳۹ ه.ش) را نیز بر عهده داشت (بینام، ۱۳۹۶). در ۱۳۵۲ ه.ش. کتاب
نقاشی ایرانی از کهنترین روزگار تا دوران صفوی را منتشر کرد که از پژوهشهای پیشگام نقاشی سنتی ایران است (حسینی؛ نقل در: زیبایی، ۱۳۹۶). انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این کتاب را در سال ۱۳۸۹ ه.ش، با نام
نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا سدۀ دهم هجری، دوباره منتشر کرد. آشنایی او با زبان فرانسه این امکان را فراهم ساخت تا دو کتاب
هنر مدرن ایران (۱۳۴۶) و
برگزیدۀ اشعار حافظ (۱۳۶۸) را نیز منتشر کند (بینام، ۱۳۹۶). بسیاری از آثار تجویدی، آغازگر راهی در پژوهشهای هنر ایران بوده است. برای نمونه، محمدعلی رجبی معتقد است یادداشت یک صفحهای تجویدی در چهرهنگاری، آغازی برای بحث چهرهنگاری حکمت اسلامی است (رجبی؛ نقل در: زیبایی، ۱۳۹۶). مهدی حسینی او را یکی از بنیانگذاران دانشکده هنرهای تزیینی میخواند (حسینی؛ نقل در: همان). تجویدی، در سالهای ۱۳۷۰-۱۳۷۵ ه.ش. در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران تدریس میکرد (بینام، ۱۳۹۶). پس از این دوران به پاریس مهاجرت کرد و در آنجا به پیشنهاد سید محمد طباطبایی، رایزن فرهنگی ایران در پاریس، مدتی درسگفتارهایی را در خانۀ فرهنگ آن شهر، دربارۀ زیباییشناسی و فلسفه هنر برگزار نمود (فرشتیان، ۱۳۹۶). او نخستین پژوهشگر ایرانی است که نشان عالی پژوهش ملی را دریافت کرده است (رجبی، ۱۳۹۶). استاد اکبر تجویدی در ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ در پاریس درگذشت و در تهران (بهشت زهرا) به خاک سپرده شد.
برای نگارش این متن، این آثار بازخوانی شد:
ـ اعتمادی، احسان (۱۳۷۷)، «چند کلمه درباره نقاشی سنتی ایران معاصر»،
مطالعات هنرهای تجسمی، ش ۴، ۲۸-۴۲.
ـ افتخاری، سید محمود (۱۳۷۲)، «استاد هادی تجویدی، نخستین معلم مینیاتور»،
نشریۀ هنر، ش ۲۳، ۹-۱۸.
ـ افشار مهاجر، کامران (۱۳۹۱)،
هنرمند ایرانی و مدرنیسم، تهران، دانشگاه هنر، چ ۲.
ـ بینام (۱۳۴۶)، «مرحوم هادی تجویدی»، نشریۀ
هنر و مردم، ش ۵۵، دورۀ جدید، ص ۴۲.
ـ بینام (۱۳۷۸)، «علی تجویدی مرد سال 1998»، نشریۀ
مقام موسیقایی، ش ۶، ۱۷۸-۱۷۹.
ـ بینام (۱۳۹۶)، «
علی اکبر تجویدی درگذشت»،
خبرگزاری تسنیم، ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، کد خبر: 1433192.
ـ پاکباز، رویین (۱۳۸۶)،
نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران، انتشارات زرین و سیمین، چ ۶.
ـ پاکباز، رویین (۱۳۸۷)،
دایرهالمعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر، چ ۷.
ـ تقوی، الهام (۱۳۹۰)، «
هادی تجویدی، بنیانگذار مکتب تهران»،
هفتهنامۀ تعطیلات نو، ش ۴۹.
ـ حلیمی، محمدحسین (۱۳۹۶)، «
یادداشت: عالم به جنبههای متنوع هنر مدرن»،
روزنامۀ ایران، 27/3/96، کد خبر: 187605.
ـ خوشنام، محمود (۱۳۹۳)، «
یک حرف و دو حرف: گفتگو با علی تجویدی»،
رادیو بیبیسی، برنامۀ ۹ دیماه ۱۳۹۳.
ـ رجبی، محمدعلی (۱۳۹۶)، «
دربارۀ زندهیاد دکتر علی اکبر مختار تجویدی، نگارگر و محقق»،
سایت هنر مقاومت، 24/3/1396.
ـ زیبایی، فروزان (۱۳۹۶)، «
نگارگر حکیم: پیکر علی اکبر تجویدی از آخرین شاگردان کمالالملک صبح پنجشنبه تا خانه ابدی بدرقه شد»،
روزنامۀ ایران، 27/3/96، کد خبر: 187605.
ـ علینژاد، سیروس (2006)، «
...رفتم ای نامهربان...»،
بیبیسی فارسی، چهارشنبه 15 مارس 2006.
ـ فرشتیان، حسن (۱۳۹۶)، «
واپسین سفر تجویدی، رِندِ قلندرِ پاریس»، در: سایت
خبری تحلیلی زیتون، ۲۱ خرداد ۱۳۹۶.
ـ کاشفی، جلالالدین (۱۳۶۵)، «سنت و بدعت، کهنه و نو در قابی از چشماندازهای تازه»،
نشریۀ هنر، ش ۱۱، ۸۸-۱۳۷.
ـ میرابوالقاسمی، رقیه (۱۳۹۳ الف)، «هادی تجویدی، نگارگر نامی معاصر و احیاگر نگارگری سنتی ایران»،
دانشنامۀ جهان اسلام، ج ۶، تهران، بنیاد دایرهالمعارف اسلامی.
ـ میرابوالقاسمی، رقیه (۱۳۹۳ ب)، «محمد تجویدی، نقاش و نگارگر معاصر»،
دانشنامۀ جهان اسلام، ج ۶، تهران، بنیاد دایرهالمعارف اسلامی.
ـ نجوا، ابوالحسن (2006)، «
علی تجویدی، چهره ماندگار موسیقی ایرانی درگذشت»،
بیبیسی فارسی، چهارشنبه 15 مارس 2006.
ـ وجدانی، بهروز (۱۳۸۶)،
فرهنگ جامع موسیقی ایرانی، ج 1، تهران، نشر گندمان، چ ۱.
ـ همایی، جلالالدین (۱۳۷۵)،
تاریخ اصفهان، مجلد هنر و هنرمندان، به کوشش ماهدختبانو همایی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چ ۱.