میان تکهپارچههای طرازدار سدههای آغازین اسلامی، پارچههای رنگینی دیده میشود که کارشناسان آنها را از تولیدات کارگاههای کهن یمن میدانند. مجموعههای بسیاری مانند متروپولیتن (آمریکا)، موزۀ بریتانیا، موزۀ سلطنتی اونتاریو (کانادا) و ... از این تکهپارچههای کهن با طرازهای دوختهدوزی یا رنگآمیزی شده نگهداری میکنند.
این پارچهها بیشتر از کتان است. میدانیم جامۀ ابریشمی در دین اسلام، برازندۀ مردان نیست. ازاینرو، در سدههای آغازین اسلامی، تولید پارچههای تمام ابریشم در برابری با سدههای پیشااسلامی کاهش یافت و به جای آن، دوختهدوزیهای زرین و ابریشمی فزونی گرفت. طراز این پارچهها با رنگآمیزی، دوختهدوزی و حتی گاه چسباندن برگههای زرِ مُحَرَّر (محرر: نوشته یا نقش زراندود که پیرامونش را با مرکب سیاه دورگیری کرده باشند) نقشاندازی میشد.
پیشتر گفتیم این پارچهها بهگونهای کلی، یمنی دانسته میشود. گرچه منابع تاریخی عرب به سرآمدی یمن در تولید این پارچهها اشاره میکند، همین منابع در کنار نام یمن به برابری پارچههای ایرانی با تولیدات یمنی میپردازد و آنها را میستاید. الثعالبی در المصدر مینویسد پارچۀ ری همانند تولیدات یمن است و جاحظ در تبصرهالتجاره دربارۀ ارزشمندی بافتههای سابور [شاپور] در کنار پارچههای عربی مینگارد. به نظر میرسد نام مراکز پارچهبافی کهن ایرانی در سایهسار بافندگی سرزمینهای همجوار، رنگ باخته است. چه بسا بسیاری از پارچههایی که اکنون منسوب به یمن دانسته میشود، تولید کارگاههای کهن ایران در سدههای آغازین اسلامی باشد.
فرازهای بیشتری از گزارشهای نویسندگان عرب را دربارۀ پارچهبافی اسلامی بخوانید در:
منسوجات و الألبسه العربیه فی العهود الإسلامیه الاولی، صالح احمد العلی، بیروت: شرکه المطبوعات للتوزیع و النّشر، 2003.
تکهپارچه منسوب به یمن، سدههای 3ـ4 هجری، موزۀ متروپولیتن آمریکا، طراز برگههای زر محرر
![](http://s8.picofile.com/file/8299342918/ikat_met_mus_9_10_ink_gold.jpg)
تکهپارچۀ منسوب به یمن، سدههای 3ـ4 هجری، موزۀ متروپولیتن آمریکا، طراز نقاشیشده با مرکب و زر
![](http://s8.picofile.com/file/8299342800/ikat_ontario_painted_tiraz_gold_leaf_10_C.jpg)
تکهپارچۀ منسوب به یمن، سدۀ 4 هجری، موزۀ سلطنتی اونتاریو، کانادا، طراز برگههای زر محرر
![](http://s8.picofile.com/file/8299342718/ikat_ontario_silk_emb_10_C.jpg)
تکهپارچۀ منسوب به یمن، سدۀ 3 هجری، موزۀ سلطنتی اونتاریو، کانادا، طراز ابریشمدوزی زرین
پیوسته با نوشتار حاضر، مقالۀ نقشهای پارچه در شهریاری ساسانی را در
اینجا ببینید؛ همچنین بنگرید به: رونمایی از کتاب ملوک بنیساسان (
اینجا).