ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در مجموعۀ والترز، قرآنی از سدۀ یازدهم هجری/ هفدهم میلادی به شمارۀ ثبت 569 نگهداری میشود. مانند بیشتر نسخههای در دست، متن اثر به خط نسخ است و البته در بخشهایی، قلم محقق و توقیع نیز دیده میشود. جلد و صحافی نسخه متعلق به دورههای بعد است. تذهیب این قرآن، به شیوۀ شناختۀ دورۀ صفوی و با برتری رنگهای آبی و زرین است. سرلوحسازیها از اصول این دورۀ پیروی کرده و تاجهای بلند، بر کتیبههای مستطیلی پهن جای گرفته است. آنچه در این نسخه، با نمونههای فراگیر این دوره و پس از آن تفاوت دارد، صفحۀ افتتاح یا فاتحه است. در ادامه بیشتر این تفاوت را بررسی خواهیم کرد. برای تورق کامل این نسخه به اینجا بروید.
تصویر 1) نخستین صفحۀ نسخه یا صفحۀ عنوان
صفحۀ افتتاح این قرآن، برخلاف بیشتر نسخههای شناختهشده، دو صفحۀ متقابل و قرینه نیست که سورههای حمد و آیات آغازین سورۀ بقره را در خود جای میدهند (برای دیرینگی تزیینات قرینۀ صفحات فاتحه، چنانچه پیشتر شرح دادیم، به اینجا نگاه کنید). تصویرهای 2 و 3 به ترتیب، صفحات افتتاح و صفحۀ پس از آن را نشان میدهد.
در نخستین صفحه، آیات سورۀ فاتحهالکتاب، در دو ترنج لاجوردی نوشته شده است. حاشیۀ پهن به شیوۀ تزیینات کارگاههای صفوی، با لاجورد و زر، در بالا، پایین و طرفین بیرونی هر صفحه چنان دوانده شده است که در محل اتصال به جدول زرین کنارۀ عطف، جزیی از یک قاب واحد و بزرگ را یادآوری کند. نوآوری که در بسیاری نسخههای ممتاز این دوره میتوان دید. دو تاتج بزرگ خوابیده، بهگونهای قرینه در فاصلۀ مستطیل تزیینی میانی (که دربرگیرندۀ ترنج است) و حاشیۀ پهن جای گرفته است. این تاجهای افقی (نیمترنج نشان) نیز از نوآوریهای زرنگاران این دوره است. شرفههای لاجوردی، با ظرافت و زیبایی فضای خالی صفحه را تا لبۀ کاغذ آذین کرده است.
تصویر 2) صفحۀ آغازین متن دربردارندۀ آیات سورۀ فاتحهالکتاب است.
در صفحات پنجم و ششم این نسخه (تصویر 3)، سورۀ بقره بهمانند بخشی مستقل از صفحات افتتاح، نگاشته و آراسته شده است. سرلوحسازی در این صفحه بهتمامی از اصول زرنگاری این دوران پیروی میکند. بخشبندی فضای سرلوح بهگونهای است که تقریباً تاج و کتیبه، بهتساوی بر صفحه جای گرفته است. کتیبه، پهنایی چشمگیر دارد و این نکته، یکی از مهمترین تفاوتهای سرلوحهای تاجدار صفویه با نمونههای قاجاری است. در نمونههای قاجاری، کتیبه چنان باریک میشود که در برابری با فضای تاج، چونان خطی باریک نمود مییابد.
تصویر 3) آغاز سورۀ بقره در صفحات پنجم و ششم نسخه
تزیینات میان آیهها، ابرکسازیهای زرین، آراسته به ریسهها و ختاییهای ظریف است. البته تمامی صفحات این نسخه، دارای ابرکسازی زرین نیست و در برخی آیات بر متن خالی صفحه نگاشته شده است. نمونهای از این صفحات را در تصویر 4 میتوان دید.
تصویر 4) نمونهای از صفحهآراییهای سادهتر
افزون بر این صفحات، کتیبهسازیهای جزء پایانی، تزیینات صفحۀ فهرست که البته مزین به ادعیه است و صفحۀ اختتام این نسخه از دیگر صفحات پراهمیت در بررسی دگرگونیهای هنر زرنگاری و قرآنآرایی ایرانی به شمار میآید.
تصویر 5) صفحهای از جزء پایانی که با کتیبههای گوناگون تزیین شده است.
تصویر 6) ساختار هندسی یکی از صفحات پایانی، دربرگیرندۀ فرازهایی دعاگونه که البته به ساختار صفحات فهرست بسیار شبیه است.
تصویر 7) صفحۀ اختتام (دربرگیرندۀ دعای ختم و پایان) که تا حدی مشابه صفحۀ افتتاح است.