ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مقایسۀ پوشش خدابانوان در هنرهای باستانی (مطالعۀ موردی: آناهیتای اوستایی و آتنای آکروپولیسی)
مریم کشمیری (دکتری پژوهش هنر؛ نویسندۀ مسئول)
ابوالقاسم دادور (دکتری باستانشناسی)
نخستین کنفرانس ملی دوسالانه باستانشناسی و تاریخ هنر
دانشگاه مازندران/ اردیبهشت ۱۳۹۸
چکیده:
هردوت و هرتسفلد، بهشکلی غیرمستقیم، این احتمال را بیان کردند که هنرمندان هخامنشی در تجسم انسانی ایزدبانوانشان متأثر از تندیسهای یونانی بودهاند. همچنین برخی پژوهشگران بر این باورند که آناهیتا از جهت خویشکاری، همانندیهایی با آفرودیت یونانی دارد؛ اما آنچه مجسمههای برجایمانده از آفرودیتی مینمایانند، زنی نیمهبرهنه یا برهنه است. در حالیکه توصیفهای تندیسوار آناهیتا در اوستا (به دلیل عدم دسترسی گسترده به تندیسهای آناهیتا در پرستشگاههای هخامنشی، به اوستا استناد کردهایم.) زنی را با لباسهای فاخر و زیورآلات نفیس متجسم میسازد. بنابراین نمیتوان پذیرفت پیکرتراش ایرانی، ملهِم از تندیس افرودیتی، هنرآفرینی کرده باشد. اکنون این پرسش برمیآید: توصیف آناهیتا از جهت دیداری (جدا از صفات) به شمایل کدام خدایبانوی یونانی نزدیکتر است؟ برای یافتن پاسخ در ابتدا از خلال اوستا، تجسم انسانی و خویشکاریهای آناهیتا بیان گردید. سپس با استناد به منابع تاریخی، آشنایی ایرانیان با پیکرۀ آتنا در خلال نبردهای ایران و یونان محرز شد. آتنا، الهۀ حامی شهروندان، بزرگان و جنگاوران در بسیاری از شهرهای بزرگ یونان بود؛ وظیفهای که به گواه اوستا، آناهیتا نیز آن را بر عهده داشت. مقایسۀ آتنای فیدیاس با آناهیتای اوستا، نشان میدهد تجسم دو ایزدبانو در حالت بدن و نمایش دستها، زیورآلات، پوشش سر، شکل جامه، شیوۀ نمایش اندام و پایافزارها شباهتها دارند. این پژوهش بر اساس دادهها و تحلیلی کیفی شکل گرفته، و به روش تطبیق همزمانی با تکیه بر اسناد تاریخی و آثار هنریِ ایران هخامنشی و یونان همدورهاش (گردآوری کتابخانهای) میکوشد پیوستگیهای هنری دو کشور را از منظری تازه و به شکلی موردی نشان دهد.
واژگان کلیدی:
هنر ایران هخامنشی؛ هنر یونان باستان؛ پیکرتراشی؛ آناهیتا؛ آتنا.
مقالۀ کامل را از اینجا دریافت کنید.
همچنین مقاله را در سایت سیویلیکا با کد AAHI01_176 بیابید (برای دسترسی به مقاله به اینجا بروید).