ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
مقالۀ «اثری از فرانسیسکو گویا در ایران: ویژگیها، پیوستگیها و گسستگیها با دیگر آثار» منتشر شد.
نویسندگان: مریم کشمیری و زهرا کاظمی
نشریۀ پژوهشنامۀ گرافیک و نقاشی، دورۀ 4، شمارۀ 7، صفحات 88ـ105
چکیده:
فرانسیسکو گویا از هنرمندان تأثیرگذار در هنر غرب است که با حساسیت به رویدادهای زمانۀ خود نگریست و متأثر از آنها مجموعههای چاپی ارزشمندی مانند فجایع جنگ و کاپریسها را پرداخت. در کنار این دو مجموعه، گاوبازی از جمله دیگر آثار گویاست که با نگاه به فرهنگ اسپانیا شکل گرفت. یک نمونه از این آثار امروزه در موزۀ هنر جهان مجموعۀ فرهنگی سردارآسمانی (بنیاد) به شمارۀ 3967 نگهداری میشود. پژوهش حاضر بر پایۀ این اثر میکوشد مهمترین ویژگیهای آثار گویا را در مجموعۀ گاوبازی و بهویژه در مقایسه با دو مجموعۀ فجایع جنگ و کاپریسها بجوید و نگاه دقیقی بیفکند به تنها اثر گویا که متعلق به ایران است. بنابراین در پی پاسخ به این پرسش است: گویا در چرخش از بیان موضوعات جنگ و وقایع ناشی از آن به بیانگری موضوعی اجتماعی و سرگرمکننده، کدام ویژگیهای هنری خود را حفظ و کدامها را دگرگون کرده است؟ پژوهش نشان میدهد گویا در مجموعۀ گاوبازی، کمتر به جزئیات پرداخته و در آن، یکپارچگی موضوعی و نمایش رسوم اسپانیای سدۀ 18م را درنظر داشته است. گرچه این سنت بهظاهر تفریحی، به نماد مقاومت و ایستادگی مردم اسپانیا در برابر ناملایمت و استبداد بدل میشود و هنرمندان گوناگونی پس از گویا از آن تأثیر میپذیرند، دو مجموعۀ دیگر با نمایش جزئیات بیشتر و الهامگیری از وقایع تلخ زمانه، کابوسها و آشفتگیهای فکری هنرمند را مینمایاند. این پژوهش بنیادین، با روش توصیفی ـ تحلیلی و در برخی فرازها بهشیوۀ تطبیقی است. گردآوری دادههای کیفی، میدانی ـ کتابخانهای است و تحلیل دادهها ماهیتی کیفی دارد.
واژگان کلیدی:
فرانسیسکو گویا؛ مجموعۀ فجایع جنگ؛ مجموعۀ کاپریسها؛ مجموعۀ گاوبازی؛ مجموعۀ ضربالمثلها، مجموعۀ فرهنگی موزهای سردار آسمانی (بنیاد).
مقاله در صفحه نشریه: اینجا
دریافت اصل مقاله: اینجا