در کنار تکهپارچههای (بیشتر ابریشمین) ساسانی که در موزههای جهانی و مجموعههای فردی نگهداری میشود، بافتههای ممتاز کلیساها و پرستشگاههای مسیحیان اهمیتی درخور دارد. این آثار، شاهدی برای جایگاه هنری برجسته و ارزش والای اقتصادی بافتههای شهریاری ساسانی است، پارچههایی بافته از لطیفترین ابریشم، آمیخته به زر و سیم.
پیوسته با نوشتار پیش رو،
این پژوهش را نیز ببینید.
گزارشهای تاریخی از فراگیری بافتههای ساسانی در سرزمینهای مسیحی خبر میدهد. سیدونیوس (
Sidonius) اسقف کلرمن (
Clermont) مینویسد: منسوجات ساسانی در سدۀ 5 م. در سراسر مغرب زمین تا سرزمین گل
۱ ستایش میشد (نقل در: لاکهارت، ۱۳۳۶: ۴۹۲؛ سامی، ۱۳۴۹: ۱۷). درخواست برای پارچههای ایرانی (یا پارچههایی متأثر از شیوۀ بافت و آرایهبندی ساسانی) در سدههای پس از فرمانروایی ساسانیان همچنان ادامه یافت. از آنجا که اموال کلیساها کمتر دستخوش رخدادها یا دستبهدست شدنها بود، امروزه نمونههای گوناگون و کمترآسیبدیدهای از این پارچهها برجای مانده است. برای نمونه میتوان به ابریشمی زربفت با نقش خروس (سدههای ۶-۷ م؛
اینجا ببینید) و نمونهای دیگر با نقش پرنده (سدههای ۷-۸ م) در واتیکان (گیرشمن، ۱۳۷۰: ۲۳۰)؛ بافتهای با نقش شیرهای رو در رو در کلیسای نوتردام دولاکوتور (همان: ۳۱۳)؛ بافتۀ ایران شرقی (سدههای ۸-۹ م) در واتیکان (همان: ۲۳۳،
اینجا ببینید)، کفن سنت کلمب (سدههای ۸-۹ م) در کلیسای سانس (همان: ۲۳۲،
اینجا ببینید) و ... اشاره کرد. اکرمن بر این باور است که گرچه نمیتوان تمامی تکهپارچههای در دست را از تولیدات کارگاههای ساسانی دانست، بیتردید همگی به شیوۀ ساسانی و با گرتهبرداری از آرایههای فراگیر آن بافته شده است (اکرمن، ۱۳۸۷: ۸۶۰ به بعد).
در کنار نمونه آثار برجایمانده، برخی نگارههای بیزانسی نیز گستردگی پارچههای ساسانی را نشان میدهد. یکی از ناشناختهترین آنها، نگارۀ الکسیوس آپوکاوکوس
۲ (
Alexius Apocaucos؛ در نسخۀ دستنویس
کتاب بقراط (Hippocrates) در بخش نسخ خطی یونانی، کتابخانۀ ملی فرانسه، شمارۀ 1861) است (نسخه را
در اینجا ببینید). این کتاب را در یکی از صومعههای مسیحی (سدههای ۱۴-۱۵ م) رونویسی کردهاند. نگارۀ آپوکاوکوس در صفحۀ ۲۳(بسیار آسیبدیده، تصویر ۱) پرداخته شده است. در سدۀ ۱۸(؟)، همین نگاره را در صفحات نخستین کتاب دوباره اجرا کردهاند (تصویر ۲). نگارۀ دوم در وضعیت بهتری است و ریزپردازیهای تنپوش آپوکاوکوس را بهروشنی نشان میدهد. نگارگر با نقره و زر، قاببندیهای گرد را بر سراسر جامه نشانده است. به نظر میرسد آپوکاوکوس، لباسی زربفت با کنارهدوزیهای زردوخت در بر داشته است.
قاببندیهای تکرارشونده (نمونهای را
اینجا ببینید) که دربرگیرندۀ بازنماییِ شهریاران، قهرمانان، جانوران نمادین، درخت زندگی و ... بود، نقشی پسندیده در کشورهای گوناگون شد. برای نمونه پارچهای ابریشمین در گنجینۀ شاهی شوسوئین (نارای ژاپن) با همین قاببندیها دیده میشود (تصویر را
اینجا ببینید) یا جامهای سغدی بسیار سالم در موز کلیولند (سدۀ ۸ م؛
اینجا ببینید) که همین قاببندی را بر خود دارد. پارچههای ساسانی را بر تن بسیاری از شخصیتهای بازنماییشده در دیوارنگارههای پنجیکنت، ورخشا و ... نیز میبینیم (
اینجا ببینید). سرزمینهای مسیحی نیز بافت این آرایه را ادامه دادند. برخی پژوهشگران باور دارند کوچ اجباری برخی بافندگان ارمنی پس از فرمانروایی ساسانی به سرزمینهای همجوار در گسترش شیوههای بافندگی و نقشمایههای ساسانی بیتأثیر نبوده است (
Der Nersessia, 1993: 155). تکهپارچهای با نقش سواران رو در رو، از سدۀ ۸ م. در موزۀ لیون، یا بافتهای با نقش شکار شیر در قاببندیهای گرد در موزۀ واتیکان (سدۀ ۷ م؛
اینجا ببینید) ادامۀ شیوۀ ساسانی را در بافندگی بیزانسی نشان میدهد (برای تصویرها نگاه کنید به: گیرشمن، ۱۳۷۰: ۳۱۴ و ۲۳۵).
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. سرزمین گل (
Gaule) در گذشته، دربرگیرندۀ فرانسۀ امروزی، بخشهایی از بلژیک، غرب آلمان و شمال ایتالیا بود و مردمانی سلتینژاد با ساختار جامعۀ کشاورزی در آن میزیستند (
Encyclopedia Britannica: Gaule).
۲. الکسیوس آپوکاوکوس، از افسران عالیرتبۀ امپراتوری بیزانس بود که در پشتیبانی از شاه و کلیسا نقش مهمی داشت.
تصویر ۱) نگارۀ قدیمیتر کتاب (سایت کتابخانۀ ملی فرانسه، نسخ خطی یونانی)

تصویر ۲) نگارۀ جدیدتر (سایت کتابخانۀ ملی فرانسه، نسخ خطی یونانی)

تصویر ۳) جزییاتی از آرایههای جامه

تصویر ۴) جزییاتی از آرایه جامه

تصویر ۵) تصویر رنگی نگاره در سایت بریتانیکا (
اینجا ببینید)
کتابنامه:
ـ اکرمن، فیلیس (۱۳۸۷)، «پارچههای دورۀ ساسانی»، برگردان زهره روحفر، در: آرتور پوپ و فیلیس اکرمن، سیری در هنر ایران، ج ۲، ویراستۀ سیروس پرهام، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چ ۱.
ـ سامی، علی (۱۳۴۹)، «بافندگی و بافتههای ایرانی از دوران کهن، ۱»، نشریۀ بررسیهای تاریخی، سال ۵، ش ۳ (پیدرپی ۲۷)، ۱-۳۸.
ـ گیرشمن، رمان (۱۳۷۰)، هنر ایران در دورۀ پارتی و ساسانی، برگردان بهرام فرهوشی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چ ۲.
ـ لاکهارت، لارنس (۱۳۳۶)، «ایران در نظر مردم مغرب زمین»، برگردان عیسی صدیق، در: ا. ج. آربری، میراث ایران، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چ ۱،۴۷۱-۵۱۳.
- Der Nersessian, Sirarpie (1993), Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century, vol. 1. Washington D.C: Dumbarton Oaks Research Library.
- Hippocrates, in: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b107232860/f7.item.r=2144
سلام
الکسیوس آپوکاوکوس اسم فرد خاصی هست؟
کاش او را معرفی می کردید
با سلام. متأسفانه دربارۀ این فرد هنوز اطلاعات خاصی به دست نیاوردهام.