کتاب رحله، نخستین بار به کوشش دو
خاورشناس برجسته و برپایۀ برابری پنج نسخۀ خطی کتابخانۀ پاریس، به زبان
فرانسه منتشر شد. این پنج نسخه، همچنان تنها نسخ خطی موجود در جهان از کتاب
ابن بطوطه است و تا کنون متن تازهای یافت نشده است. برگردانهای عربی که
پس از چاپ نسخۀ فرانسوی و بربنیان این متن، منتشر شد، اشتباهات بسیاری
دارد. معتبرترین آنها، کتاب رحله از انتشارات دارالکتب العلمیه بیروت است
که به سال 1987 منتشر شد و پس از نسخۀ پاریس، معتبرترین آنها به شمار
میآید. برگردان فارسی رحله، برپایۀ همین نسخۀ عربی است. گفتنی است برگزیدهای از این کتاب، پیشتر به زبان انگلیسی نیز برگردانده و منتشر شده بود.
مسیرهایی که ابن بطوطه در سفرهای اول، دوم و سوم پیموده است.
ابن
بطوطه در 725 هجری، هنگامی که 22 ساله بود سفر بس دراز خود را آغاز کرد.
سفرنامۀ او گزارشی کامل دربارۀ بخش بزرگی از جهان آن روزگار است، از قلب
آفریقا تا کرانۀ دریای چین و بسیاری از کشورهای اسلامی. با توجه به شرحهای
دقیق و موشکافانۀ وی، اثرش یکی از منابع مهم شناخت این کشورها، در سدۀ
هشتم هجری به شمار میآید. از سفرنامه چنین درمییابیم که وی نخست به هدف
زیارت خانۀ خدا و آرامگاه پیامبر اسلام (ص) پای در سفر نهاده اما پس از
چندی، سفر برای او، کشفی شیرین گشته و راه سرزمینهای دیگر را پی گرفته
است.
ابن بطوطه، نخست پس از ادای نخستین حج، به عراق رفت و از
آنجا، راهی خوزستان، لرستان، اصفهان و شیراز شد. به مکه بازگشت و پس از
چند سالی اقامت در این شهر، راهی یمن، سواحل آفریقا، عمان و جزایر خلیج
فارس شد. در 732 به مکه بازگشت و سپس، راهی دربار سلطان محمد، پادشاه دهلی
شد، از آنجا که امکان سفر مستقیم فراهم نبود از جده به سوی شمال رفت و
از راه آسیای صغیر و کنارۀ دریای سیاه به قلمرو حکومت سلاطین مغول رسید و
از آنجا به قسطنطنیه رفت. هنگامی که ابن بطوطه به این نواحی میرسد دورۀ
افول امپراتوری بیزانس و قدرتیابی حکومت آل عثمان است. سفرنامۀ وی در این
بخش یکی از مهمترین منابع بررسی دگرگونیهای این منطقه و تفویض قدرت به شمار میآید.
ابن
بطوطه در انتها از میانۀ دشتهای روسیه به آسیای مرکزی و ماوراءالنهر و
خراسان میرود و سپس به هند بازمیگردد. در این هنگام، ابن بطوطه، جایگاهی ویژه
یافته است و چنان مورد تکریم سلطان محمد بن تغلق، پادشاه دهلی قرار
میگیرد که تولیت آرامگاه سلطان قطب الدین به او واگذار میشود و حتی با
وجود مذهب مالکیاش، قاضی پایتختی حنفینشین میگردد. شرح او از رویدادهای دربار
دهلی و زندگی مردمانش در شناخت بخشی از تاریخ سلاطین مسلمان هندوستان
بسیار راهگشاست.
گزارش ابن بطوطه به سبب بیان دقیق ویژگیهای
دیداری بسیاری از آثار و مکانها در بررسیهای تاریخ هنر و معماری اسلامی اهمیت
بسیار دارد. او که در بسیاری از آرامگاهها و مقابر متبرک ساکن شده و در
مدت سفر 33 سالۀ خود، بسیاری از این مکانها را از نزدیک دیده و گزارش کرده
است، در نمونههایی درخور توجه، تزیینات، اسباب و اثاثیه، آداب تشرف و ...
را شرح میدهد. در ادامه برای نمونه، توصیف او را از بارگاه امام علی (ع)
در نجف از جلد نخست کتاب سفرنامۀ ابن بطوطه، برگردان محمدعلی موحد،
انتشارات کارنامه (1376، چ 6)، صفحات 220ـ221 میآوریم:
«...
آستانه [ورود به بارگاه امام علی (ع)] و دو طرف چارچوبۀ در ورودی از نقره
است. داخل حرم به انواع فرشهای ابریشمین و [بافتههایی از] مواد دیگر مفروش است و قندیلهای
[شمعدانهای] بزرگ و کوچک از طلا و نقره در آن آویخته، در وسط حرم، مصطبه
[سکو] چارگوشی است که با چوب رویهکوبی شده است و بر آن ورقههای طلای
پرنقش و نگار که در ساختن آن کمال استادی و مهارت را به کار بردهاند، با
میخهای نقره فرو کوفتهاند، چنانکه از هیچ جهت از چوب نمودار نیست. ارتفاع
مصطبه کمتر از ارتفاع قامت آدمی است و در روی آن سه قبر هست که میگویند
یکی از آنِ آدم (ع) و دیگری از آنِ نوح (ع) و سومی از آنِ علی (ع) میباشد و
بین این سه قبر در طشتهای زرین و سیمین، گلاب و مشک و انواع عطریات دیگر
گذاشتهاند که زوار دست خود را در آن فرو برده و به عنوان تبرک بر سر و روی
خود میکشند.
درِ دیگر حرم که آن هم آستانۀ نقرهای دارد و
پردههای ابریشمین الوان بر آن آویخته است به سوی مسجدی باز میشود که آن
خود، چهار در دارد و هر چهار در، دارای آستانههای نقره و پردههای ابریشم
میباشد. داخل مسجد نیز فرشهای عالی انداختهاند و دیوارها و سقف آن با
پردههای حریر مستور است [...] برخی از مردم عراق یا جاهای دیگر که بیمار
میشوند برای شفای خود نذر میکنند. مثلاً اگر کسی از ناحیۀ سر دچار مرضی
میشود از طلا یا نقره چیزی به شکل سر آدمی میسازد و به روضۀ علی (ع)
میآورد. نقیب، این نذرها را در خزانۀ حرم میگذارد. همچنین آنها که دست یا
پا یا دیگر اعضای بدنشان آسیبی دیده، چیزی به شکل همان عضو به عنوان نذر به
خزانه هدیه میکنند. خزانۀ مزبور بسیار بزرگ و موجودی آن به قدری هنگفت
است که قابل ضبط نمیباشد».
با همین فراز کوتاه از گزارش ابن
بطوطه میتوان پیشینۀ فلزکاریهای مذهبی در کشورهای اسلامی را به خوبی پی
گرفت. طشتهای زرین و سیمین، ورقههای طلای قلمزنیشده، شمعدانها و
قندیلهای مشبک فلزی، چارچوبها و تزیینات فلزی درها و ... همچنان در
بارگاهها و اماکن مقدس اسلامی دیده میشود. همچنین تأکید بر بافتههای
گستردنی و آویختنی، فراگیری و پسندیدگی هنر بافندگی را در دورۀ اسلامی و
بهویژه در سدۀ هشتم هجری یادآور میشود. سفرنامه ابن بطوطه دربردارندۀ
فرازهای بسیاری از این دست است که میتواند در تاریخنگاری هنر اسلامی مورد
توجه باشد.