در بخش دوم از یادداشت «گیاهان فراگیر در نقاشی ژاپن و ...» به بررسی شکوفۀ
گیلاس، گلهای داوودی، صدتومانی و زنبق خواهیم پرداخت. بخش نخست را در
اینجا بخوانید.
5 . شکوفۀ گیلاس: گیلاس، نشان ملی سرزمین ژاپن و پیشفرضی برای برکت جاودان
در این سرزمین است. گیلاس از گیاهان بومی ژاپن است که گونههای گوناگون و
خودروی آن، باغها و مناظر خیالانگیزی در این سرزمین ساخته است. در ژاپن،
این گیاه، بیش از آنکه به جهت محصولدهی مورد توجه باشد، گیاهی زینتی است
که سبب لطافت روح میشود و حتی برخی تمرینهای تمرکز و طبیعتگرایی ژاپنی
با حضور در کنار این درخت و استشمام بوی شکوفهها و برگهای آن توصیه شده
است. برخی گونههای زینتی گیلاس در این سرزمین، گلهای بسیار زیبا دارد،
در حالیکه شکوفههای این گونهها هرگز به میوه تبدیل نمیشود. در مراسم
ازدواج، به جای چای، دمکردۀ این گیاه را تعارف میکنند که نمادی برای
سعادت زوج است. از آنجا که عمر شکوفۀ گیلاس، بسیار کوتاه است و زود با باد،
پراکنده میشود، نماد مرگ آرمانی، جدایی آسان از مال دنیا و ناپایداری
هستی است (شوالیه و گربران، 1385: 802).
شکوفۀ گیلاس، مظهر
بهار، لطافت و زیبایی زنانه نیز است. بازنماییِ نقش درخت گیلاس و شکوفههای
لطیف آن، یکی از فراگیرترین آرایههای پارچه برای تنپوشهای سنتی زنان
ژاپن در سدههای گوناگون بوده است.
بالا: باغ گیلاس در ژاپن؛ پایین: شکوفۀ گیلاس و شعر، اثر توسا میتسوکی، سدۀ 17 م، موزۀ شیکاگو
6.
گل داوودی: داوودی، نمادی از پاییز است و گونههای متفاوتی از آن در این
کشور پرورش مییابد. در آثار هنری نیز بهویژه، گونههای پُرپَر داوودی به
فراوانی، بازنمایی شده است. داوودی دوازدهپَر، یکی دیگر از نمادهای ملی
کشور ژاپن است و در دورههای بسیار، نشان خاندان سلطنتی این کشور بوده است.
بسیاری بر این باورند، خورشیدی که بر پرچم ژاپن میدرخشد، تصویری دوگانه
است که همزمان میتواند یادآور نشان سلطنتی، یعنی همان گل داوودی باشد. با
نفوذ فرهنگ چینی، معنای طول عمر نیز با این گیاه همراه شده است (هال،
1380: 301). از ژاپن تا چین و ویتنام، چندین واژۀ همآوا، گل داوودی را
میانجی زمین و آسمان میدانند. داوودی، نماد کمال و نگریستن به آن سبب شادی
است (شوالیه و گربران، 1388: 163).
گونههای متفاوت گل داوودی در نقاشیهای ژاپنی دیده میشود.
7.
گل صدتومانی: این گل نمادی برای قدرت، ثروت و شوکت امپراتوری ژاپن است.
همچنین به دلیل لطافت و نازکی گلبرگهایش، همزمان یادآور زیبایی و لطافت
زنانه، شرم و آزرم بانوان ژاپنی است. از آنجا که گلبرگها، ظریف و شکننده
است، برخی شعرا در معنای احساسات ناب و عشق نیز آن را در سرودههایشان
نشاندهاند. گفتنی است گل صدتومانی در چین نیز نمادی برای زیبایی زنانه،
عشق و احساسات پاک است. همراه شکوۀ هلو، عمر طولانی، ثروت و شهرت را یادآور
میشود (هال، 1380: 302).
نمونهای از بازنمایی گل صدتومانی در نقاشی ژاپنی (در نمونۀ آمده در بالا، گلهای سرخ رنگ، بازنمایی گلهای صدتومانی است.)
8.
گل زنبق: در ژاپن، این گل بهاری، تصفیهکننده و نگهبان است. برای حفظ جسم
در برابر تأثیرات زیانبار بیرون و ممانعت از آتشسوزی، گاه این گل را بر
بام خانهها میکاشتند. مردان ژاپنی در 5 می، حمام زنبق میگیرند تا از
الطاف این گیاه در طول سال بهرهمند گردند (شوالیه و گربران، 1388: 317).
بازنمایی
گل زنبق در هنر ژاپن به تکرار دیده میشود. اوگاتا کورین (Ogata Korin) از
جمله هنرمندان ژاپنی است که این گل را بسیار بازآفرینی کرده است. بالا:
زنبق، اثر اوگاتا کورین، سدۀ 18 م، موزۀ هنرهای زیبای توکیو
نمونهای دیگر از زنبقهای اوگاتا کورین
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتابنامه:
ـ شوالیه، ژان و آلن گربران (1385)،
فرهنگ نمادها، ج 4، برگردان سودابه فضائلی، تهران، جیحون.
ـ ــــــــــــــــــــــ (1387)،
فرهنگ نمادها، ج 5، برگردان سودابه فضائلی، تهران، جیحون.
ـ ـــــــــــــــــــــ (1388)،
فرهنگ نمادها، ج 3، برگردان سودابیه فضائلی، تهران، جیحون.
ـ هال، جیمز (1380)،
فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، برگردان رقیه بهزادی، تهران، فرهنگ معاصر.
همچنین نگاه کنید به:
ـ استنلی بیکر، جوان (1384)،
هنر ژاپن، برگردان نسترن پاشایی، تهران، فرهنگستان هنر.