رسالۀ دکتری؛
نویسنده: مریم کشمیری؛
استاد راهنما: دکتر زهرا رهبرنیا؛
دانشگاه الزهرا (س)، دانشکدۀ هنر، گروه پژوهش هنر؛ تیرماه 1397.
چکیده:
نگارههای سدههای 7ـ10 ه.ق/ 13ـ16 م. نشان میدهد نگارگران ایرانی برای بازنمایی صحنهها، از اصولی پیروی کردهاند که بیانگر شیوه خاصی از دیدن و ادراک بصری است. دانش نورشناسی دوره اسلامی (مناظر و مرایای کهن ایرانی) نیز در سده 7 ه.ق/ 13 م. و پس از آن، برپایه آرای ابنهیثم و شارحان وی، چگونگی نگریستن و دریافت دیدنیها را بهروشنی تبیین میکند. از همنشینی دو گزاره بیانشده این پرسش شکل میگیرد: آیا نگارگری ایرانی در بازنمود محسوسات، از دستاوردهای علمی زمانه تأثیر پذیرفته است؟ محورها و شواهد این تأثیرپذیری چیست؟ این پژوهش نشان میدهد یافتههای نورشناسی دوره اسلامی، بسیاری از بنمایههای نگارگری ایرانی (ژرفانمایی، حجمنمایی، ریزنگاری، الگوسازی، مفهومنگاری، شیوههای رنگگذاری، گزینش مواد و نسخهسازی) را تبیینپذیر میکند. بررسی حاضر، پژوهشی بنیادی است و رویکردی، تاریخی دارد. مستندات تاریخی و بصری (نگارهها) با روش کتابخانهای گردآوری شده و به شیوه توصیفیـتحلیلِ کیفی تبیین گشته است. گزینش هدفمند آثار بهگونهای است تا در محورهای گفتهشده، تأثیرپذیری نگارگری از اصول مناظر و مرایای کهن ایرانی را بازنماید. این پژوهش میکوشد نشان دهد نگارگری، همانگونه که با ادبیات، عرفان و نگرشهای متأثر از کلام و الهیات پیوسته بوده با دیگر حوزههای همدوره خود، مانند علم نیز همبستگی داشته است. نگارگری میتواند تجلی بصری و عَمَلی یافتههای دانش دوران خود و حتی بیش از آن، نمودی از تبیین شیوه ادراک جهان هستی در ذهن مردمان اعصار پیشین باشد.
واژگان کلیدی:
نگارگری سنتی ایرانی؛ علم مناظر و مرایا (اپتیک)؛ ابن هیثم؛ تئوریهای دیدن؛ ادراک بصری.
این رساله را در پایگاه اطلاعات علمی ایران (ایرانداک) در اینجا بیابید.
فهرست:
گفتار نخست: کلیات پژوهش
شکلگیری پرسش پژوهشی
نظریۀ نگاه دوران
اهمیت نورشناسی اسلامی (المناظر) در پژوهش پیش رو
چرا ابنهیثم؟
انتخاب بازۀ زمانی
پرسشهای پژوهش
فرضیههای پژوهش
هدفها
متغیرهای پژوهش
بایستههای پژوهش
پیشینۀ پژوهش
نخست) نقش دستاوردهای علمی در شکلگیری آثار هنری
دوم) پژوهشهای تاریخ نگارگری
سوم) نگارشهایی در نورشناسی اسلامی
چهارم) تبیین نگارگری ایرانی برپایۀ دستاوردهای ابنهیثم
روش پژوهش
ابزار اندازهگیری
جامعۀ آماری و ویژگیهای آن
روش نمونهگیری و حجم تقریبی دادهها
تجزیه و تحلیل دادهها و نتیجهگیری
واژگان و مفاهیم پژوهش
گفتار دوم: دگرگونی شیوۀ بازنمایی در نگارگری ایرانی
پیشگفتار
نسخههای پیشامغولی
نسخهنگاره پس از سدۀ 7 ه.ق/ 13 م.
چارچوب دستهبندی و مفاهیم گفتار دوم
نسخهشناسی
جستارمایههای دهگانه
1. ترکیببندی و قاببندی
2. طبیعتپردازی
2ـ1. آثاری بدون طبیعتپردازی
2ـ2. بنمایههای طبیعی تزیینی و پُرکننده
2ـ3. طبیعتپردازی رئالیستی
2ـ4. طبیعت در پسزمینه
2ـ5. بوستاننگاری
2ـ6. صحرانگاری
3. ژرفانمایی
3ـ1. ترکیببندی لایهای فشرده
3ـ2. نمایش سطح میانجی
3ـ3. بازنمایی لایۀ میانجی
3ـ4. ژرفنماییهای ساختمانی (پلانهای بیرونی و درونی)
4. حجمنمایی
4ـ1. تخت و مسندهای شاهی
4ـ2. فرشها و زیراندازها
4ـ3. ظرفها و شمعدانها
4ـ4. حوض
5. ریزنگاری
5ـ1. سراپردهها و زیراندازها
5ـ2. پردهها، دیوارکوبها و پرچمها
5ـ3. چادرها و خیمههای شاهی
5ـ4. تزیینات ساختمانها
5ـ5. ظرفها و اسباب دیگر
6. الگوسازی
7. مفهومنگاری
7ـ1. بزرگنمایی مقامی
7ـ2. هالۀ تقدس و نور وجود
8. رنگگذاری: شیوهها
9. رنگمایهها (بازنمایی آب با نقره)
10. بایستههای نسخهسازی (گونه دادن کاغذ)
گفتار سوم: مناظر و مرایا: نگاهی به نورشناسی اسلامی
پیشگفتار
پیشینۀ نورشناسی اسلامی
الکمئون
فیثاغورس
امپدوکلس
دموکریتوس
افلاطون
ارسطو
اپیکور
زنون رواقی
اقلیدس
بطلمیوس
اندیشمندان مسلمان پیش از ابنهیثم
ابویوسف کندی
ثابتبن قره
ابنسینا
ابنهیثم و جایگاه وی در اندیشههای نورشناسی
نورشناسی ابنهیثم
مقالۀ نخست: کلیاتی دربارۀ نور و دیدن
1. نور
2. رنگ و نور
3. تبیین فرآیند دیدن (نظریۀ ابصار)
4. ساختمان چشم
مقالۀ دوم: ادراک آنچه چشم میبیند
1. مفاهیم 22گانه (معرفی)
2. گونههای ادراک دیداری
3. شرح پارهای مفاهیم 22گانه
3ـ1. نور و رنگ
3ـ2. فاصله
3ـ3. وضعیت
3ـ4. گسستگی و پیوستگی
3ـ5. حجم یا بُعد سوم
3ـ6. شکل
3ـ7. زیبایی و زشتی
3ـ8. دیگر مفاهیم ادراک
مقالۀ سوم: خطاهای دید در مشاهدۀ مستقیم
گفتار چهارم: نگارگری و نورشناسی اسلامی (مناظر و مرایای کهن)
پیشگفتار
نورشناسی اسلامی (المناظر): راهیابی به نگاه دوران
نگارگری و دانش نورشناسی اسلامی (المناظر): شواهد تاریخی
1. ابنهیثم در ایرانِ سدههای 7ـ10 ه.ق/ 13ـ16 م.
2. دربارها و نهادهای پیوند دهنده
2ـ1. دربارها و محافل نزدیک به آنها
2ـ2. کتابخانههای سلطنتی
2ـ3. کتابخانههای مراکز علمی ـ آموزشی
3. مکتوبات نگارگری
نگارگری و دانش نورشناسی اسلامی (المناظر): بازبینی نگارهها
ژرفانمایی
حجمنمایی (بُعد سوم)
ریزنگاری، الگوسازی و بزرگنمایی مقامی
الگوسازی و تداوم شیوهها
مفهومنگاری: نور وجود
رنگگذاری: شیوهها
1. رنگهای پوشاننده (جسمی)
2. رنگهای درخشان
3. بهکارگیری محدود پردههای رنگی همخانواده
4. کاربرد مفهومی رنگ سیاه
رنگمایه: بازنمایی آب با نقره
کاغذهای رنگین (گونه دادن)
گفتار پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری
پسنگری گفتار نخست
پسنگری گفتار دوم
پسنگری گفتار سوم
پسنگری گفتار چهارم
بازنگری فرضیه و پرسشهای پژوهش
پیشنهادات پژوهشی
تصویرها
کتابنامه
کتابنامۀ فارسی
کتابنامۀ غیرفارسی
تارنماها
جزییات رساله را در پایگاه اطلاعات علمی ایران (ایرانداک) در اینجا بیابید.
چند صفحۀ نخست را از اینجا دریافت کنید.
همچنین پیوسته با نوشتار حاضر، اینجا را نیز ببینید.
نیز بنگرید به: مقالۀ «بازتاب اندیشههای علمی در نگارگری» (از اینجا دریافت کنید)؛ مقالۀ «نگرشی بر ژرفانمایی در نگارگری ایرانی برپایۀ آرای ابنهیثم در المناظر» (اینجا را ببینید)؛ و مقالۀ «تبیین الگوپردازی، ریزنگاری و حجمپردازی در نگارگری ایرانی برپایۀ مبانی ادراک در المناظر ابن هیثم» (از اینجا دریافت کنید).