ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پژوهشگران براین باورند که شاهنامۀ بزرگ مغول را در روزگار فرمانروایی ابوسعید ایلخانی در کارگاه پررونق دربار وی و با پشتیبانی او پرداختهاند؛ ازاینرو در برخی منابع با نام شاهنامۀ ابوسعیدی آمده است.
در ۱۹۱۰ م/ حدود ۱۲۸۸ ه.ش، این نسخه با واسطه به دست مجموعهداری فرانسوی با نام ژرژ ژوزف دموت (George Joseph Demotte) رسید. دموت برای فروش این نسخه پربها، پیشنهادات بسیاری به مجموعهها و گالریهای هنری داد که البته بهای بالای آن، سدی بزرگ در برابر استقبال ایشان از خرید بود. دموت برآن شد شیرازۀ این نسخۀ بیهمتا را بگشاید و برگههای آن را بهگونهای منفرد بفروشد. همین تصمیم نابخردانه سبب گردید امروزه برگههای شاهنامۀ ابوسعیدی در سراسر جهان پراکنده باشد. متأسفانه در پی این اقدام، بسیاری از صفحات متنی نیز گم شد. ازاینروست که برخی منابع، بهویژه منابع غربی، گاه این شاهنامه را شاهنامۀ دموت میخوانند.
امروزه برگههایی از این نسخۀ ممتاز را میتوان در مجموعۀ ناصر خلیلی، مجموعۀ کلولند، موزۀ متروپولیتن، مجموعۀ دانشگاه هاروارد، مجموعۀ هنری فریر، موزۀ بریتانیا، موزۀ هنری نلسون ـ اتکینز، مجموعۀ هنری دیترویت، موزۀ هنرهای زیبای بوستون، موزۀ لوور، مجموعۀ کنتس دوپهاگ و موزۀ رضا عباسی تهران یافت.
نوشتار حاضر در چندین بخش، برگههای مجموعههای یادشده را در اختیار هنرپژوهان میگذارد.
دوستمحمد هروی در دیباچۀ مرقع بهراممیرزا مینویسد:
«دیگر رسم صورتسازی در دیار ختا و در دیار فرنگ به آب و رنگ شد تا آنکه عطارد تیزقلم، نشان سلطنت به اسم سلطان ابوسعید خدابنده مرقوم ساخت. استاد احمدموسی که شاگرد پدر خود است، پردهگشای چهرۀ تصویر شد و تصویری که حالا متداول است او اختراع کرد و از جملۀ مواضعی که در زمان پادشاه مشارالیه از او بر صفحۀ روزگار واقع است، ابوسعیدنامه و کلیلهودمنه و معراجنامه به خط مولانا عبدالله صیرفی و تاریخ چنگیزی به خط خوب معلوم است که در کتابخانۀ پادشاه مرحوم سلطان حسینمیرزا بود» (دوستمحمد هروی، ۱۳۷۲: ۲۶۹).
تمامی نسخههایی را که دوستمحمد به استاد احمدموسی نسبت میدهد، در دست نداریم اما برگههایی از برخی موجود است. برای نمونه، برگههایی از کلیلهودمنه احمدموسی را میتوان در مرقع استانبول دید (کتابخانۀ دانشگاه استانبول، ثبت به شمارۀ F 1422)؛ یا برگههایی از معراجنامه باید همانهایی باشد که امروزه در دو مرقع برلین و استانبول (توپقاپیسرا، شمارۀ hezine 2154؛ برگههای ۳۱ و ۴۲) جای گرفته است. هنرپژوهان، برپایۀ آنچه از شیوۀ کار احمدموسی و شاگردانش دریافتهاند و نیز تأکید بر دورۀ زمانی تولید این نسخه، شاهنامۀ بزرگ ایلخانی را نیز از کارهای احمدموسی و شاگردان وی میدانند.
پارۀ دوم را اینجا ببینید.
پارۀ سوم را اینجا ببینید.نگارۀ شمارۀ ۱. بهرام گور اژدها را میکشد؛ موزۀ کلولند، ثبت به شمارۀ 1943.658b؛ تصویر با کیفیت را در سایت موزه در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۲. تشییع جنازۀ اسفندیار؛ موزۀ متروپولیتن، ثبت به شمارۀ 33.70؛ تصویر با کیفیت را در سایت موزه در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۳. انوشیروان غذایی را که پسران مهبود آوردند، میخورد؛ موزۀ متروپولیتن، ثبت به شمارۀ 52.20.2؛ تصویر با کیفیت را در سایت موزه در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۴.رستم تیر را به چشمان اسفندیار میزند؛ کتابخانۀ دانشگاه هاروارد، ثبت به شمارۀ 1958.288، تصویر با کیفیت را در سایت هاروارد در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۵. برادر رستم و پسرش، فرزندان اسفندیار را میکشند؛ کتابخانۀ دانشگاه هاروارد، ثبت به شمارۀ 1956.212؛ تصویر با کیفیت را در سایت هاروارد در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۶. رشنواد با رومیان میجنگد؛ کتابخانۀ دانشگاه هاروارد، ثبت به شمارۀ 1919.130؛ تصویر با کیفیت را در سایت هاروارد در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۷. نبرد سپاه آهنین اسکندر با هندیان؛ کتابخانۀ دانشگاه هاروارد، ثبت به شمارۀ 1955.167؛ تصویر با کیفیت را در سایت هاروارد در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۸. نبرد بهرام گور با گرگ شاخدار؛ کتابخانۀ دانشگاه هاروارد، ثبت به شمارۀ 1960.190؛ تصویر با کیفیت را در سایت هاروارد در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۹. بهرام گور و آزاده در حال شکار؛ کتابخانۀ دانشگاه هاروارد، ثبت به شمارۀ 1957.193؛ تصویر با کیفیت را در سایت هاروارد در اینجا بیابید.
نگارۀ شمارۀ ۱۰. اسکندر و درخت سخنگو؛ گالری هنری فریر واشنگتن، ثبت به شمارۀ F.1935.23؛ تصویر با کیفیت را در سایت گالری در اینجا بیابید.
پارۀ دوم را اینجا ببینید.
پارۀ سوم را اینجا ببینید.
پارۀ چهارم را اینجا ببینید.
بسیار سپاسگزارم
سلام، ببخشید تصاویری که اینجا موجود است مربوط به نگارگری است، ولی عنوان کتاب تذهیب هست، میخواستم بپرسم از تذهیب چه تصاویری موجود است؟
با تشکر فراوان
سلام بر شما
پرسش شما زیر مطلبی آمده که دربارۀ نگارههای شاهنامۀ بزرگ ایلخانی است. در اینجا از هیچ کتابی به ویژه با نام تذهیب سخنی نگفتهام. کتاب تذهیب در ایران، کتاب دیگری است که در برخی پستهای دیگر یا بخش برگهها آمده است. اگر روشنتر منظورتان را بفرمایید شاید بتوانم بیشتر کمکتان کنم.