ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
نسخۀ خطی آثارالباقیه ابوریحان بیرونی، صفحات ۲۰۴-۲۰۵، به خط ابنالکتبی، شاید مراغه، ۷۰۷ ه.ق، کتابخانه ادینبرا، شمارۀ Or MS 161
تیرگان که در ۱۳ تیرماه برگزار میشده است، جشنی با دو پیشینه به شمار میآمد. آنچه دربارۀ تیرگان میدانیم بیش از همه در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی آمده است.
سبب دوم آنست (دهوفذیه) که معنای آن حفظ دنیا و حراست است و فرمانروایی در آن و (دهقنه) که معنای آن عمارت دنیا و زراعت و قسمت آن است با هم توأماند که عمران دنیا و قوام عالم بدانهاست و فساد عالم با این دو اصلاح میپذیرد و کتابت در تلو آن و مقترن به این دو میباشد. اما دهوفذیه از هوشنگ صادر شده و دهقنه را برادر دیگر او رسم نموده و نام این روز تیر است که عطارد باشد که ستارۀ نویسندگان است و در این روز بود که هوشنگ نام برادر خود را بزرگ گردانید و دهقنه را به او داد و دهقنه و کتابت یک چیز است و این روز را از راه اجلال و اعظام عید گردانیدند و در این روز هوشنگ مردم دنیا را امر کرد که لباس کاتبان بپوشند و دهقانان را نیر بر همین کار امر کرد و از این روز ملوک و دهقانان و موبدان و غیر ایشان این لباس را پوشیدند و تا روزگار گشتاسپ از راه اجلال کتابت و اعظام دهقنه این رسم باقی بود» (بیرونی، ۱۳۸۶: ۳۳۵-۳۳۶). گرچه روایت بیرونی، نبود همبستگی میان ریشههای دو جشن را نشان میدهد و بر سر آن چون و چرایی نیست اما شاید در روزگار امروز، همپوشانی این دو رویداد اسطورهای معنی دیگری داشته باشد. آیا نویسندگان هر دیار، آرشهای کمانگیر آن نیستند که هر آن، مرزهایش را فراختر میکنند؟
در ایران، ۱۴ تیرماه (!)، روز قلم نامگذاری شده است، اما بسیاری مردم و حتی اهل قلم از آن بیخبرند. گفته میشود بسیار پیش از این، گروهی از بزرگان و نویسندگان خواسته بودند، ۱۳ تیرماه را نامگذاری کنند و پاس دارند. گرچه نامگذاری رخ داد اما گرامیداشتی چنان که شایستۀ اهل قلم باشد، هنوز برپا نشده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیرونی، ابوریحان محمد بن احمد (۱۳۸۶)، آثار الباقیه، برگردان اکبر دانا سرشت، تهران، امیرکبیر.