آنچه در ادامه میآید، بیان هنری و نقشمایههای تزیینی قفلهای ایرانی است. روشن است شکل هنری قفل یا تزیینات بدنۀ آنها با کارآمدی یا عملکرد قفل هیچ پیوستگی ندارد و تنها خلاقیت و ذوق هنری صنعتگر ایرانی را بازمیتاباند.
پارۀ نخست این مقاله را اینجا بخوانید.
همچنین برای آگاهی بیشتر نگاه کنید به: کتاب مجموعهای از قفل و کلید ایرانی و خارجی، به قلم کرامتالله نیّر؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ چاپ نخست، 1393. دربارۀ کتاب اینجا بخوانید. کتاب را از اینجا تهیه کنید.
مستندی از مجموعه قفلهای کرامتالله نیّر را اینجا ببینید (از مجموعۀ کلکسیونرهای ایرانی؛ سایر بخشهای این مجموعه را اینجا دریافت کنید).
قفلهای قدیمی از جهت تزیینات و نقشها
از این جهت میتوان قفلهای قدیمی را در دو گروه بررسی کرد:
1. از منظر شکل کلی بدنه: در این گروه بهویژه قفلهایی برای نگارش پیش رو اهمیت دارد که برگرفته از شکلهای جانداران طبیعی یا اسطورهای باشد. در میان این قفلها، گوناگونی پرندگان چشمگیر است. این قفلها بیشتر از گونههای ترکیبی و پیچیده با چند کلید است. در بسیاری نمونهها، کلیدِ نخست، برای بازشدن بالهای پرنده به کار میرود. پس از گشودن بالها، جای کلید اصلی نمایان میشود. کلید دوم، گاه در مواردی کلیدهای دوم و سوم، دهانۀ قفل را میگشاید. البته اشکال سادهتری از این قفلها نیز دیده میشود که در آنها، جای کلید بهشکلی آشکار ساخته شده است و دیگر نیازی به گشودن بالها یا اندامهای پوشانندۀ دیگر نیست. تصویرهای 1 تا 5، نمونههایی از این قفلهاست.
تصویر 1) قفل با طرح شانه به سر؛ سوراخ کلید زیر بالها جاسازی شده است و با کلید اول، نخست بالها گشوده میشود.
تصویر 2) قفل با طرح خروس
تصویر 3) قفلی به شکل اردک؛ در این نمونه، جای کلید روی بدن پرنده، آشکار است. این قفل ساده، احتمالاً با یک کلید گشوده میشده است.
تصویر 4) قفل با طرحی برگرفته از نمونههای باستانی: قوچهای متقابل.
تصویر 5) قفل با جاکلیدی آشکار
در همین گروه، قفلهایی متأثر از اشکال جانوری دیگر نیز دیده میشود (برای نمونه نگاه کنید به تصویرهای 6 تا 9). بسیاری از این قفلها، دیرینگیای چندصد ساله دارد و به سدههای پیشین بازمیگردد. قفلهای جانوری، بهویژه پرندگانی که در بالا شرح آن آمد، قفلهای امنیتی و بسیار پیچیدهای به شمار میآمد. این قفلها افزونبر جاکلیدهای نهان و لزوم داشتن چند کلید بهگونهای همزمان برای گشوده شدن، به دلیل کوتاهی و شکل خاص بازوها با ابزار تیز و بُرنده نیز به سختی گشوده میشد؛ ازاینرو، امنیت بسیار بالایی داشت. البته گروهی دیگر از قفلهای جانوری نیز در دست است که با مکانیزمی بسیار ساده ساخته میشد. این قفلها چنانچه در بخش طلسمها و باورهای عامیانه (اینجا بخوانید) گفتیم بهآسانی و حتی با یک سنجاق یا سوزن گشوده میشد. قفلهای جانوری ساده، در هر منطقه از ایران، برپایۀ باورها و اعتقادات مردمان همان نواحی ساخته میشد و با قدرتهای جادویی و ماورایی جانداران محلی پیوستگی داشت.
تصویر 6) قفل با طرح سگ؛ سدههای 11 تا 12 ه.ق؛ مجموعۀ پرویز تناولی
تصویر 7) قفلی به شکل ماهی از سدۀ سیزدهم هجری قمری در مجموعۀ پرویز تناولی
تصویر 8) قفل با طرح شیر؛ برنجین؛ دورۀ قاجار
تصویر 9) قفلی به شکل ماهی؛ ساختهشده از برنج؛ بیتاریخ
2. تزیینات برپایۀ نقوش بدنه: از آنجا که قفلهای قدیمی بیشتر از جنس فولاد، برنج یا آلیاژهای فلزی بود، تمامی هنرهای وابسته به فلز، چونان قلمزنی، طلاکوبی، ترصیعکاری، مشبککاری و ... بر آنها اجرا میشد. در این میان، نقشمایههای نشاندهشده بر سطح قفل اهمیت مییافت. نقوش ختایی، اسلیمی، گلهای بزرگ و کوچک شاهعباسی (اناری)، پروانهای و ... در کنار اسپیرالهای پیچان، بَستها و چفتهای تزیینی سطح بسیاری از این قفلها را آراسته است. تصویرهای 10 و 11 نمونههایی از این نقوش را نشان میدهد که با هنر قلمزنی، جُندهکاری، طلاکوبی یا ترصیع ایجاد شده است. همچنین میتوان به نقش پُررنگ خوشنویسی قطعات ادبی، فرازهایی از دعاهای معروف برای دفع بلایا، احادیث و ... نیز بر بدنۀ قفلها اشاره کرد.
تصویر 10) بدنۀ این قفل آراسته به خوشنویسی زیبای فارسی است؛ فولادین؛ سدههای 10 تا 11 ه.ق؛ مجموعۀ پرویز تناولی
تصویر 11) قفل با تزیینات ختایی و اسلیمی؛ قلمزنی معاصر؛ کارگاههای بروجرد
بهکارگیری قفلهای قدیمی در تولیدات روزگار حاضر
امروزه بسیاری از کشورهای غربی، با استفاده از طرحهای قفلهای قدیمی یا کلیدهای تزیینی، دست به ساخت زیورآلات زیبایی زده و بازار خوبی نیز به دست آوردهاند. حتی از نمونههایی برای تزیینات لباس (سنجاق سینه؛ دکمه سردست)، سگک کمربند، تزیینات کفش و کیف و ... بهره بردهاند. تصویرهای 12 تا 15 نمونههایی را در صنعت زیورآلات نشان میدهد. چنانچه دیده میشود با وجودی که اشکال این قفلها همگی ثابت و تکراری است، طراحان موفق شدهاند با بهکارگیری آنها در زمینهها و بسترهای گوناگون، تنوع چشمگیری ایجاد کنند. حتی در طرحی مانند آنچه در تصویر 15 میبینیم، طراح بهشکلی هوشمندانه، مجموعهای دو بخشی از کلید و قفل را طراحی کرده است که فروش یکی، مستلزم فروش دیگری است. این پیوستگی معنایی ـ کاربردی در عین حال، یادآور پیوستگی همیشگی قفل و کلید است.
میدانیم در زیورآلات، قفلها مکانیسمی ساده و بیکلید دارد. در حالی که طراح مدل 15، این قاعدۀ دیرینه را شکسته و قفل و کلید وابسته به یکدیگر را در معنا و کاربردی خارج از کابرد بایستۀ آن به کار برده است. این نکته بر جذابیت و نوآوری مجموعه میافزاید. در کشورهای غربی، بیشترین گوناگونی شکلی، حاصل بازی با اشکال کلیدهاست. در حالیکه چنانچه پیشتر دیدیم، گوناگونی شکلها و ساختار قفلهای ایرانی بسیار گستردهتر و کارآمدتر است. اشکال جانوری در کنار تزیینات بدنه که همگی مرهون تاریخ درخشان فلزکاری ایرانی است، میتواند برای تولیدات مدرن بسیار راهگشا باشد. آیا وقت آن نرسیده است که با آنچه از نیاکمان به یادگار داریم، صنعت و تولیدات جهانی را متوجه قابلیتهای زیباییشناسانۀ صنایع و هنرهای قدیمی ایرانی کنیم؟
تصویر 12) بهرهگیری از شکل قفل در تزیین گردنبند زنانه
تصویر 13) ساختار حقیقی قفل و کلید، بهکار رفته در دستبند که هم جنبۀ کاربردی و هم جنبۀ تزیینی دارد.
تصویر 14) آویزهای گردنبند از کلید و قفل
تصویر 15) مجموعۀ دو تکه دستبند و گردنبند که از جهت معنایی و کاربردی، نمونهای درخشان از کاربرد قفل و کلید در طراحی زیورآلات را نشان میدهد.